Eindhoven,
juli

Fontys Road to Rio: Mink van der Weerden

minkvanderweerdenolympischeringen.jpg

Tijdens de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro, wordt Nederland vertegenwoordigd door een aantal Fontys studenten. Maar wie zijn die studenten? In een reeks portretten en interviews volgen wij hun 'Road to Rio'.

Hoe ziet jouw gemiddelde week eruit?
“Ik train erg veel. Op maandag, dinsdag, woensdagochtend train ik met het Nederlandse team in Papendal. Woensdagmiddag ben ik vrij. Donderdag en vrijdag train ik met mijn eigen club. Zaterdag is het rustdag en zondag wedstrijddag.”

Door al het trainen heb je waarschijnlijk weinig tijd voor je studie?
“Ik ben op het moment aan het afstuderen, dus ik kom sowieso weinig op school. Ik ben, wanneer ik er tijd voor heb, bezig met mijn scriptie of stage. Hier en daar zijn er periodes waarbij ik meer tijd heb om naar school te gaan, maar eigenlijk heb ik gewoon te weinig tijd om naar school te komen.”

In hoeverre helpt Fontys jou dan bij het combineren van je sport en studie?
“Ik volg een los studietraject en dat is erg tof! Ik doe wat ik kan doen qua studeren, maar als het niet lukt of past wordt daar rekening meegehouden. De opleiding is erg relaxt met het verzetten van toetsmomenten, aanpassen van aanwezigheidscriteria en dergelijke. Of het allemaal door het ‘Topsportbeleid’ komt weet ik niet, maar ik ben in ieder geval blij dat ik me op m’n hockey kan focussen als dat nodig is.”

Heb je eigenlijk nog wel tijd voor een sociaal leven?
“Dat is bijna niet te doen. Ik merk gewoon dat ik niet aan een sociaal leven toekom. Na een week trainen ben ik gewoon moe en heb ik geen zin meer om op vrijdagavond nog op pad te gaan. In de vakantieperiodes probeer ik wel extra aandacht aan mijn vrienden te besteden. Bijna al mijn vrienden zijn hockeyvrienden van vroeger, dus ze snappen dat ik weinig tijd heb om met ze om te gaan. Het is natuurlijk niet ideaal, maar mijn omgeving begrijpt me wel.”

Hoe ben je met je sport in aanraking gekomen?
“Mijn moeder hockeyde bij hockeyclub Asten-Someren. Ik ging op zondag altijd mee naar wedstrijden van haar. Ik deed eerst aan voetballen, maar daar ben ik mee gestopt om te gaan hockeyen.”

Ken je de andere gekwalificeerde Fontys studenten?
“Nee, ik ken verder niemand. Behalve natuurlijk Bob de Voogd. Die zit bij mij in het team en gaat ook mee naar Rio!”

Weten andere Fontys studenten dat je gekwalificeerd bent?
“Alleen de studenten waarmee ik op de opleiding ben begonnen weten dat ik naar de Olympische Spelen ga. Voor de rest denk ik niet.”

Hoe hoorde je dat je gekwalificeerd was?
“We spelen met z’n allen in een selectieteam. Daarin trainen we van een grote groep geselecteerden naar het uiteindelijke selectieteam. De selectiedata wordt op een gegeven moment vastgesteld en dan weet je of je erbij hoort of niet. Voor de selectie van de Olympische Spelen werd de selectie van 24 spelers naar 16 bijgesteld. Uiteindelijk werd ik gebeld door de coach dat ik door was.”

Wat ging er door je heen toen je hoorde dat je gekwalificeerd was?
“Ondanks dat het niet zo’n verrassing was, blijft het natuurlijk wel erg spannend. De Olympische Spelen is het hoogst haalbare voor sporters. Ik heb vier jaar lang m’n leven erop ingericht om daaraan mee te doen. Daarom was ik natuurlijk ook super blij toen ik hoorde dat ik definitief geselecteerd was.”

Heeft die plaatsing extra impact op je studie?
“Nee niet zo zeer. Ik ben al twee jaar bezig met afstuderen. De deelname aan de Olympische Spelen zelf heeft geen effect op mijn studietraject. Het is meer de topsport zelf die zorgt voor langzamer studeren.”

Naar Rio gaan is een hoogtepunt in je carrière. Zijn er ook dieptepunten?
“Ja, die zijn er zeker. Het ergste wat ik heb meegemaakt was de wedstrijd Nederland – Australië tijdens het WK in 2014. We verloren toen met 6-1. Dat was erg pijnlijk.”

Rio wordt niet jouw eerste keer op de Spelen. Is het deze keer dan minder speciaal?
“Klopt, Rio wordt mijn tweede keer op de Olympische Spelen. De eerste keer was tijdens de Spelen van Londen in 2012. Maar dat betekent niet dat de tweede keer minder speciaal wordt. Het blijft altijd een hele speciale gebeurtenis.”

Je wordt gesponsord door Adidas?
"Het hele team traint in de kleding van Adidas. Ik en een aantal teamgenoten spelen vanwege de sponsoring ook in de schoenen en met de sticks van Adidas. Zo heeft iedereen z’n eigen ding.”

Beste Mink, namens Fontys: veel succes op de Olympische Spelen in Rio!

Benieuwd naar meer Fontys Road to Rio interviews?
Maarten Brzoskowski (zwemmen)
Uschi Freitag (schoonspringen)
Jens Schuermans (mountainbiken)
Bob de Voogd (hockey)

De wedstrijdresultaten van onze Olympische studenten vind je hier.

Auteur: Björn Rommens
Reacties (0)