februari

Zo betrek je ouderen bij de maatschappij!

Studenten Dutch Design Academy ondersteunen onderzoek lectoraat Mens en Technologie

Twaalf studenten van de Dutch Design Academy Eindhoven gaven op woensdag 24 januari hun eindpresentaties tijdens de 'Matters of Growth' exhibition van Man & Wellbeing in restaurant Radio Royaal. Zij hebben voor een onderzoek van Tina ten Bruggencate (Lectoraat Mens en Technologie van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie) nagedacht over interventies om ouderen te verbinden met anderen, de buurt en de maatschappij. Enkele interessante, creatieve interventies worden hieronder uitgelicht.

Volgens Tina hebben de studenten veel creatieve vrijheid gekregen bij het uitvoeren van hun opdracht. De concepten waren daardoor zeer divers en interessant. Sommige projecten sloten bovendien goed aan bij het onderzoek van Tina. “Het project van Lotte bijvoorbeeld, omdat het ouderen betekenisvol laat zijn en ouderen verbindt met een samenleving en met anderen.”

Tien voor taal?
Student Lotte de Haan bedacht een interventie om ouderen in te zetten om de Nederlandse taal te leren aan vluchtelingen. Hiervoor bedacht ze de tool ‘Onze Taal’. Lotte ontwierp verschillende spellen waarmee ze een pilot heeft gedraaid bij Vitalis in Eindhoven. Een van de aanwezige Atrium-bewoners was laaiend enthousiast: “Ik wil niet meer kaarten, dit doe ik veel liever.” Behalve het Atrium is ook het Taalinstituut betrokken bij Lotte’s project.

Proost, uhh… Proust
Een ander bijzonder project was ‘Proust’: een community rondom zelfgebakken koekjes gebaseerd op recepten van vroeger, die aangeleverd worden door ouderen. Zij worden ook betrokken bij het bakproces. Dit project-idee van Coline Guérin bevat tevens een online platform voor uitwisseling en verbinding.

Let’s talk about sex
Student Elin Visser besloot om hoogstpersoonlijk de verbinding te zoeken met senioren. Zij ging met zeven oudere vrouwen in gesprek over seks en maakte op basis daarvan een film. Elin noemt het een persoonlijk project om het taboe met hen te doorbreken. “Ik wilde vooral een band met ouderen creëren door met hen in gesprek te gaan.”

Naast bovengenoemde projecten werden tijdens de exhibition nog tal van andere creatieve projecten getoond, zoals stilteruimtes voor verzorgingstehuizen en sportieve rollators gemaakt van eigen meubels.

Tina is enthousiast over de innovatieve interventies. “Neem bijvoorbeeld het project met de rollator. Voorheen zou de focus liggen op het ontwerpen van de rollator. Nu wordt er ook nagedacht over het sociale aspect; de psychologie achter een ontwerp. Er is een verschuiving gaande van conceptueel naar sociaal.”