december

Welke rol speelt AI in een brede onderwijstransformatie?

ai-garage-barend-last

Langzaam maar zeker zien we een transformatie in het (hoger) onderwijs. Binnen het onderwijs van Fontys ICT wordt hier al geruime tijd in gepionierd, waarbij het bekende klaslokaal steeds minder ingezet wordt. Studenten krijgen meer vrijheid om zelf te leren op een eigen manier. Artificiële intelligentie (AI), en met het generatieve soort, heeft daar een disruptief effect op. Wantrouwen, fraude, verlies van vaardigheden, en ga zo maar door. Maar is dat zo? Erdinç Saçan spreekt erover met onderwijsadviseur Barend Last in de nieuwe aflevering van de podcast AI Garage.

Barend Last ziet zichzelf vooral als verhalenverteller, en dat doet hij vooral in de context van onderwijsadvies en -innovatie, maar hij schrijft ook kinderboeken. Lange tijd was hij verbonden aan de universiteit van Maastricht. Nu bij Bureau Mindshift en Surf. Hij volgt vooral de ontwikkeling van blended learning op de voet: leren met studentgerichte, verrijkte ervaringen, waarin activatie centraal staat. Juist die omgeving, stelt hij, zorgt ervoor dat niet alleen de leerling, maar ook de docent blijft ontwikkelen. In zo'n context is generatieve AI een stuk minder spannend.

Op z'n kop
Hoe traditioneler de context, hoe meer spanning een tool die tekst en beeld kan genereren zet op het onderwijs. Uiteindelijk ontstaat daar de luidste roep over wantrouwen en fraude. Maar wat nou als je meebeweegt met die technologie? Wat nu als je dit bekijkt in de traditie van innovaties? Als een nieuwe tool meer mogelijk maakt, kunnen we ook de lat verleggen. Daarom pleit Last voor vertrouwen, in plaats van wantrouwen en een context scheppen waarin wendbaarheid en veerkracht mogelijk worden. Dat begint uiteindelijk in de onderwijscontext.

Ruimte om leuke dingen doen
Wat maakt het onderwijs zo mooi ? Voor Last is dat het contact met studenten, niet het nakijken en administratie doen. Juist daarin maakt AI onze handen vrij voor de kerntaak. Zeker in een leeromgeving, waar de docent veel studenten voor zich heeft. Wat nou als je juist de focus kunt leggen op beheersing en niet reproductie, als we voorbij de schijncontrole van toetsing gaan kijken? Daar spreken Barend Last en Erdinç Saçan uitgebreid over in deze aflevering.

De podcast AI Garage is een initiatief van Fontys ICT, het lectoraat AI & Big Data en het Kenniscentrum Applied AI for Society

Auteur: Guido Segers