december

DocUpdate van Helmut Boeijen beschikbaar via NPO2

helmut

De wekelijkse DocUpdate met een overzicht van documentaires, samengesteld door docent  televisiejournalistiek Helmut Boeijen (Fontys Hogeschool Journalistiek) is vanaf nu ook via NPO2 beschikbaar.

NPO2 bouwt aan de grootste documentaire-community van Nederland. Een nieuw concept met bewezen ingrediënten. De 2Doc Weekly. Een wekelijkse nieuwsbrief waarin notoire docukijker Helmut de beste documentaires van die week cureert en de redactie van 2Doc.nl die de doculadder - alle docu's die week - publiceert.

Waarom eigenlijk?

1. Er worden veel indrukwekkende documentaires gemaakt bij de publieke omroep. Alleen in 2019 zond NPO 2 er al 110 uit. En in het archief van de NPO staan nog eens 2000 docu's.
  2. Elke docu is een verhaal dat je kan raken. Of waar je wat van opsteekt. Dat je aan het denken zet. De 2Docs op NPO 2 bereiken wekelijks ongeveer 700.000 mensen. Via NPO Start zijn er elke week 300.000 streamstarts. Die docu's en hun makers verdienen een zo groot mogelijk publiek.
  3. Met de 2Doc Weekly bouwen we aan de grootste documentaire-community van Nederland. We hopen door middel van curatie op de zondagochtend de (potentiële) kijker te helpen door tips en het bieden van overzicht en het opnieuw presenteren van pareltjes uit het rijke archief.
  4. Docenten kunnen 2Docs of andere documentaires van de publieke omroep gebruiken tijdens hun lessen. "Je kunt ze een verhaal vertellen, of een foto laten zien, of het voor ze uittekenen - en dan nog komt hetgeen je wilt overbrengen vaak niet aan. Laat je echter een docu zien, dan zijn ze meteen geboeid." Met de 2Doc Weekly wordt het nog makkelijker om de juiste documentaires te selecteren voor in de klas.
  5. De Zweedse publieke omroep heeft met een dergelijk concept bewezen dat de lezers van de nieuwsbrief echte ambassadeurs werden. Ze tipten vrienden, familie en collega's als zij een interessante documentaire zagen, waarvan ze vonden dat een ander die ook moest zien. Gevolg: het on demand kijken én het lineaire kijken kregen een boost. En de documentaire-community groeit als kool.
  6. De nieuwsbrief is een beproefd middel dat, net als de podcast, eigenlijk op z'n retour was, maar sinds enkele jaren weer in opmars is. De docu's kunnen je privé boeien, maar vaak heb je er ook vakmatig iets aan (zoals docenten).

Op zondag 1 december is de eerste 2Doc Weekly met de docu's van de komende week verstuurd. Met de tips en beschouwingen van Helmut Boeijen. En je kunt de gecureerde docu's meteen kijken via NPO Start.

Aanmelden kan via 2doc.nl/nieuwsbrief

Auteur: Brigit Goderie