Eindhoven,
september

Vier Fontys-opleidingen behouden numerus fixus

hand-278907-1280.jpg

Bijna de helft van alle hbo-opleidingen met een numerus fixus stopt komend jaar met deze selectieprocedure. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie door de Keuzegids Hbo 2017. Dit komt overeen met de ontwikkeling bij Fontys Hogescholen. Hier blijven vier opleidingen de numerus fixus hanteren, vier andere stoppen ermee.

Dat zoveel opleidingen stoppen met de numerus fixus heeft twee redenen. Allereerst is vanaf 2017 loting niet meer als selectiemethode toegestaan. Om deze willekeur uit te bannen, dienen opleidingen die wel aan selectie bij de poort doen dit op basis van de kwaliteiten van de aangemelde student te doen. Dat vergt echter nogal wat tijd en energie en daarom staan veel instellingen en opleidingen daar niet om te springen. De tweede reden is dat het aantal aanmeldingen van eerstejaars bij het hbo afneemt en dat dit aantal volgens de prognoses de komende jaren nog verder zal dalen.

Geschiedenis
Vier Fontys-opleidingen die nu nog een numerus fixus kennen maar deze vanaf studiejaar 2017-2018 loslaten zijn Toegepaste Psychologie (Tilburg), leraar 2e graads Geschiedenis (Sittard), leraar 2e graads Engels (Tilburg) en Sport en Bewegingseducatie (Eindhoven). De laatste gaat op in de opleiding Sportkunde.
Vier opleidingen binnen Fontys die de numerus fixus al hanteerden en deze volgend jaar volgens de nieuwe regels wederom toepassen zijn Journalistiek (Tilburg), Verpleegkunde (zowel voltijd als deeltijd, Eindhoven), Fysiotherapie (Eindhoven) en Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (Eindhoven).

Stageplekken
Volgens de afdeling Studentvoorzieningen van Fontys zijn de redenen voor opleidingen binnen Fontys om wel of geen numerus fixus te blijven hanteren heel uiteenlopend. Zo bestaat bij Verpleegkunde vooral de angst dat de kwaliteit zou gaan lijden bij een te groot aanbod en er anders ook niet voldoende stageplekken zouden zijn. Bij Journalistiek was de druk vanuit het werkveld doorslaggevend: dat er niet te veel mensen moeten worden opgeleid in een beroep waar juist steeds meer banen verdwijnen.

Ranglijsten
Overigens kwam de Keuzegids Hbo 2017 ook weer met de jaarlijkse ranglijsten van instellingen op opleidingen. Waar eerder deze week Fontys op de lijst van Elsevier als negende van de zestien eindigde, staat Fontys in de Keuzegids op plaats vijf van de lijst met elf grote hbo’s. Avans staat op beide lijstjes op nummer 1, Inholland bungelt bij beide onderaan.
De allerbeste opleidingen van het land krijgen van de Keuzegids het predicaat topopleiding 2017. Voor Fontys zijn dat dit jaar de opleidingen docent theater, docent dans en docent muziek (Tilburg), de opleidingen voor leraar 2e graad Nederlands, Pedagogiek, Natuurkunde, Wiskunde en Algemene Economie (Sittard) en de opleidingen Technische Natuurkunde en Financial Services Management (Eindhoven).

Auteur: Jan Ligthart