oktober

Verslaving en technologie uitgangspunt expositie No More Sleep

Slaap groot probleem in de huidige aandachtseconomie

No_More_Sleep

In de huidige aandachtseconomie is slaap een ontwerpprobleem. Waarom kijk je niet nog een aflevering in plaats van naar bed te gaan? Of lees je nog een paar artikelen die je misschien ook leuk vindt? En heb je al die aantrekkelijke mensen al gezien die vrienden met je willen worden? Het thema verslaving en technologie is onderdeel van een breed maatschappelijk debat en uitgangspunt van de expositie No More Sleep. In No More Sleep onderzoeken studenten van Fontys Hogeschool ICT en Fontys ArtCoDe de maak van het onweerstaanbare. Het oneindige, het altijd beschikbare, en het ‘Je Gelooft Nooit Wat Er Toen Gebeurde!’. Het resultaat is een serie speculatieve installaties in een unieke studio op Strijp TQ. Deze studio wordt geopend tijdens de Dutch Design Week 2019 van 19 t/m 27 oktober 2019. Iedereen is van harte welkom om het werk te bekijken en om zelf deel te nemen.

Verslaving en technologie
Vragen over de toekomst van verslaving en technologie vormden het beginpunt van het iteratief ontwerpproces. Zes weken lang hebben de studenten samen met docenten, ontwerpers en experts gewerkt aan de installaties. Hierbij is het thema benaderd vanuit het perspectief van technologie zelf (hoe worden producten verslavend gemaakt/ontworpen) en vanuit de kunsten (wat betekenen deze ontwikkelingen voor de toekomst?). Slaap is hierbij een probleem in de huidige aandachtseconomie. “Slaap is een probleem, want dan kun je niet posten of streamen. Dat klinkt absurd, maar is de praktische werkelijkheid in de technologie-industrie. Hoe langer je kijkt, hoe meer je post, des te beter. Engagement is de belangrijkste graadmeter voor het succes van technologiebedrijven,” aldus Jaap Knevel, een van de initiatiefnemers.

Unieke expositie tijdens DDW 2019
Uniek aan de expositie is dat niet alleen het eindwerk te zien is maar het gehele proces; van eerste idee tot laatste versie. Elke week van het proces, zes weken in totaal, wordt getoond in de ruimte. De ruimte is daardoor opgedeeld in zes delen. De bezoekers krijgen hierdoor een completer en realistischer beeld van het ontwerpproces in vergelijking met exposities waar alleen het eindproduct wordt getoond. Onderwerpen die de bezoeker kan verwachten zijn o.a. de triggers die ervoor zorgen dat we steeds naar onze telefoon grijpen, de triggers die in videogames zijn verwerkt waardoor we door willen blijven spelen en de vraag hoe de wereld eruitziet zonder telefoon.

Samenwerking in multidisciplinair team
No More Sleep is een mooie samenwerking tussen Fontys Hogeschool ICT en Fontys ArtCoDe. Jaap licht toe: “Waar we bij aanvang veel wilde sturen op de individuele kwaliteiten van ICT en Kunsten studenten merkte we snel dat de studenten zélf op organische wijze groepen gingen vormen. Ook tijdens het proces zelf verliep de samenwerking eigenlijk vanzelf: de Kunsten studenten namen verantwoordelijkheid voor de conceptuele fase en de ICT studenten werkte aan de technische uitwerking. Op vrijwel elk punt werd er overlegd en gediscussieerd. Hier zijn we heel blij mee, omdat dit precies is waar het werkveld naar op zoek is: multidisciplinaire teams met diverse achtergronden.”

De expositie geeft dus niet alleen een goede indruk van het ontwerpproces, maar ook van het onderwijsproces. “Het is een enorme prestatie van onze studenten om in zes weken tijd volledig nieuw werk te maken,” aldus Jaap. Hij nodigt iedereen dan ook van harte uit om de installaties te komen bewonderen en ieder project in de gehele ruimte te bekijken. “Elk project is volledig navolgbaar van schets tot eindwerk. Een uniek fenomeen tijdens de DDW 2019!”

Meer info
Dutch Design Week 2019 algemeen: https://www.ddw.nl/en/home