september

University of Ottawa en Hogeschool Economie en Communicatie werken samen voor stages

IMG_4114

Op dinsdag 17 september kreeg het nieuwe instituut Fontys Hogeschool Economie en Communicatie (FHEC) hoog bezoek van een grote delegatie uit Ottawa. Ik mocht verslag doen van een bijeenkomst waarbij niet alleen de burgemeester van de Canadese hoofdstad aanwezig was, maar ook verschillende andere hoogwaardigheidsbekleders van de stad en de University of Ottawa. Reden voor dit bezoek is de samenwerking tussen FHEC en de University of Ottawa, die onze studenten tientallen stageplaatsen biedt.

Het gaat om een project dat als doel heeft Ottawa beter op de kaart te zetten op het gebied van nighttime economy. Waar het merendeel van de Canadese steden zich focust op activiteiten die overdag plaatsvinden, ziet de stad Ottawa vooral ook het belang van het uitbreiden van die focus naar de avond en nacht. “Hierdoor zal niet alleen het toerisme toenemen, het levert ook een positieve bijdrage aan de sociale betrokkenheid. Bovendien creëert het een duurzaam en leefbaar Ottowa voor iedereen,” aldus burgemeester Jim Watson.

Waarom Nederland?
Nederland is wereldwijd een voorbeeld als het gaat om levendige steden. Eindhoven is er daar een van. “Jullie hebben een sterke en tegelijkertijd gastvrije economie neergezet en weten goed de balans te houden tussen het ontvangen van toeristen en het tegemoet komen aan de wensen en eisen van de inwoners,” legt Arturo Segura, Director Centre for Research Opportunities bij de University of Ottawa, uit. “Bovendien is jullie eigen Prinses Margriet geboren in de stad Ottowa en vindt er het jaarlijkse Canadian Tulip Festival plaats. De keuze voor een samenwerking met Nederland was dan ook snel gemaakt.”

Eerste grote FHEC project
“Ottawa en Eindhoven hebben redelijk wat overeenkomsten” weet Ronald Philipsen, directielid FHEC. “Beide zijn slimme regio’s en bovendien erg ambitieus. Ik ben er trots op dat dit het eerste grote project is dat we sinds het samengaan van de verschillende instituten gezamenlijk hebben opgepakt en afgerond. Zo’n vijftien à twintig FHEC studenten van verschillende disciplines krijgen binnenkort de unieke kans om het avond- en nachtleven van Ottawa in kaart te brengen.”

Royale onkostenvergoeding
Maurice Cuypers, Programmacoördinator en tevens de geestelijk vader van dit project, heeft sinds jaar en dag korte lijntjes met de University of Ottowa, wat er zeker aan heeft bijgedragen dit samenwerkingsverband van de grond te krijgen. Dat de University of Ottawa de inbreng van onze studenten op waarde weet te schatten, blijkt wel als Arturo Segura bekendmaakt maar liefst zesduizend CAD onkostenvergoeding per student beschikbaar te stellen en ook nog eens het benodigde visum te regelen en bekostigen.

De ondertekening
Omdat het Canadese bezoek ons na een uur alweer bijna moet verlaten voor een rondleiding door de Brainport Regio, wordt het tijd om de officiële papieren erbij te halen. Want de felbegeerde handtekeningen is waar het uiteindelijk allemaal om draait vandaag. De MoU wordt niet alleen ondertekend door Ronald Philipsen en Arturo Segura, maar namens de stad Ottawa ook door burgemeester Watson. “Wij zijn enorm blij met de geweldige kans die Ottawa onze studenten biedt,” besluit Maurice Cuypers trots. “Zo’n internationale stage staat natuurlijk prachtig op je cv!”

Auteur: Marieke van den Berg - PeetersTekstbureau Drukletters