november

Tweede prijs voor SmartScan, beste praktijkgericht onderzoek

smartscan

Vandaag ontving het project SmartScan van Fontys Paramedisch de tweede prijs ter waarde van 5000 euro van de RAAK-award op het SIA Congres. De SmartScan was een van de 28 ingezonden Raak-projecten.
De SmartScan is een geïnstrumenteerde handschoen die een schat aan informatie oplevert waarmee orthopedisch technologen hun voordeel kunnen doen. De jury prijst de gedrevenheid en het enthousiasme van het team dat met dit project zo dicht op de praktijk zit en daarnaast ook een brede reikwijdte in het onderwijs heeft.

Fred Holtkamp is initiatiefnemer van het project en zegt over het winnen van de prijs van de RAAK-award: ‘Ik ben er heel blij mee. Het is een eer om de prijs te winnen en daarnaast een blijk van waardering. Bovendien kunnen we het geld goed gebruiken om onze ontwikkeling te vervolmaken en onze kennis te verspreiden op congressen en symposia, om op die manier de orthopedische technologie op een hoger plan te brengen.’

De geïnstrumenteerde handschoen registreert exact wat de handen van een orthopedisch technoloog doen als ze een vorm van een voet maken voor corrigerend schoeisel; denk aan de stand van de hand maar ook aan de hoeveelheid druk die op een bepaalde plek wordt uitgeoefend om de stand van de voet te corrigeren. Dat levert een schat aan informatie op waarmee orthopedisch technologen hun voordeel kunnen doen. De geïnstrumenteerde handschoen wordt nu verder ontwikkeld zodat hij naar de markt kan worden gebracht.

Juryoordeel
Het probleem waar orthopedisch technologen tegenaan lopen is dat de hand die scant niet van de voet kan worden gescheiden en dat degene die scant met de hand ook degene is die het aangepaste schoeisel maakt omdat de hand gescande informatie moeilijk over te dragen is. De methode met de scanhandschoen die de onderzoekers hebben ontwikkeld, doet recht aan de vakkennis van de orthopedisch technoloog bij het manipuleren van de voet. Tegelijkertijd kost het scannen minder tijd en zijn de uitkomsten van het scannen inzichtelijk en deelbaar. Zoals een van de praktijkpartners het verwoordt: “Het is op professionele manier zichtbaar maken van wat je aan ervaring in je hoofd hebt.”

Ook studenten zijn enthousiast over het onderzoek blijkt uit hun grote deelname vanuit veel verschillende opleidingen: van orthopedische technologie tot ICT, en van bedrijfskunde tot material design. Via onder andere minoropdrachten dragen zij bij aan het project.

De jury is enthousiast over dit gedreven team dat met dit project zo dicht op de praktijk zit en daarnaast ook een brede reikwijdte in het onderwijs heeft. De onderzoekers gaan nu de stap naar de markt zetten en zien ook toepassingen van de techniek in andere beroepsgroepen. De jury heeft vertrouwen in de stap naar de markt en verwacht dat deze ontwikkeling grote impact heeft op het vakgebied.

Raak-award
Jaarlijks reikt Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), de zogenaamde RAAK-awards voor toegepast wetenschappelijk onderzoek uit. Regieorgaan SIA wil een bredere doelgroep kennis laten maken met het praktijkgericht onderzoek van hogescholen. Onderzoek waarbij lectoren werken aan vragen en problemen uit de praktijk. Dat onderzoek voeren zij uit met (docent-)onderzoekers, studenten én mensen uit de praktijk met als doel: het verbeteren en vernieuwen van de beroepspraktijk en van het onderwijs.

auteur: Monique van Laar