Eindhoven,
juli

Twee zwakke plekken ontdekt in het ‘harnas’ van Covid-19

Innovation Origins

Zwitserse wetenschappers hebben de delen van het ‘harnas’ van SARS-CoV-2 geïdentificeerd die het vaakst door antilichamen worden uitgekozen. Deze ‘kieren’ vormen een potentieel doelwit voor een mogelijk vaccin, zo maakte de Universiteit van Genève (UNIGE) afgelopen vrijdag bekend.

Met behulp van tests kan worden vastgesteld of iemand antilichamen heeft ontwikkeld tegen het coronavirus. Deze geven echter geen informatie over het precieze deel van het virus waarop de antilichamen zich binden. Dat is echter een essentieel gegeven dat het vermogen van het menselijke immuunsysteem bepaalt om de ziekteverwekker te neutraliseren en de infectie uit te roeien. Wetenschappers van de Universiteit van Genève en de Universitaire Ziekenhuizen van Genève (HUG) hebben drie van de doelwitten (lineaire epitopen) geïdentificeerd die het vaakst worden geselecteerd door de antilichamen van een groep patiënten die COVID-19 hebben gehad.

Lees verder op Innovation Origins.