november

Tijs Breukink benoemd tot interim-lid College van Bestuur

0-112548.jpg

De Raad van Toezicht van Fontys Hogescholen heeft Tijs Breukink (55) per 1 januari 2020 benoemd als interim-lid van het College van Bestuur. Vanaf 1 december zal hij zich inwerken in deze positie. Tijs Breukink gaat deze functie vervullen tot er een opvolger van Nienke Meijer is gevonden. Joep Houterman is vanaf 1 januari waarnemend CvB-voorzitter.

Tijs Breukink is een ervaren onderwijsbestuurder. Hij was van 2005 tot 2017 lid van het College van Bestuur van Wageningen University & Research (WUR). Na 2017 is hij onder meer als interim-lid verbonden geweest aan het College van Bestuur van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Voordat hij in het hoger onderwijs aan de slag ging, heeft Breukink diverse managementfuncties uitgeoefend in het bedrijfsleven, onder meer bij Arcadis en DAF Trucks.

Prachtige uitdaging
Breukink kijkt ernaar uit om bij Fontys aan de slag te gaan. ‘Het lijkt mij prachtig om bij een vooraanstaande, brede hogeschool als Fontys in deze fase een bijdrage te leveren aan de verbinding van onderwijs, kennisinnovatie en contractonderwijs. Door mijn ervaring in deze gebieden hoop ik van toegevoegde waarde te zijn voor jonge mensen en hen daarmee een perspectiefvolle toekomst te bieden.’

Ervaren bestuurder
Ook de Raad van Toezicht (RvT) en het College van Bestuur van Fontys zijn zeer content met de aanstelling van Breukink. ‘We waren op zoek naar een ervaren interim-bestuurder die onmiddellijk kan ondersteunen nu Nienke Meijer Fontys verlaat. Zijn staat van dienst in het hoger onderwijs én in het bedrijfsleven maken hem voor een hbo-instelling als de onze de ideale kandidaat’, aldus RvT-voorzitter Marc Hendrikse.

Breukink woont in Zeist, is getrouwd en heeft twee zonen. Na een HTS-opleiding aan Saxion Hogeschool, rondde hij in 1987 een studie bedrijfseconomie af aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). In 1992 promoveerde hij op hetzelfde vakgebied aan de toenmalige Katholieke Universiteit Brabant (nu Tilburg University).

Auteur: Sander Peters