Oisterwijk,

Succesvolle opening SIC Oisterwijk

Binnen het Sociaal Innovatie Centrum (SIC) in Oisterwijk werken studenten samen met professionals aan innovaties rondom dementie. Het centrum is een toegankelijke plek waar ontmoetingen tot stand komen tussen mensen met en zonder dementie en tussen jong en oud. Donderdag 16 juni werd het SIC geopend in het Poirtershuis in Oisterwijk, een bijzondere samenwerking tussen Dagelijks Leven en Fontys Hogeschool HRM en Psychologie.

Lucinda Harryana, student Toegepaste Psychologie, bracht de laatste paar maanden door in het SIC en blikt terug: "Toen we hier voor het eerst kwamen was de verbouwing nog bezig. In februari zijn we gestart, toen was het hele pand nog leeg. Wij moesten dit van begin af aan opzetten en het viel of stond met ons. We zijn trots op wat we bereikt hebben tot nu toe, dat we hier onderdeel van hebben mogen uitmaken. Ik hoop dat het Sociaal Innovatie Centrum nog lang mag blijven bestaan."

Nus Waleson, directeur van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie, ziet de opening van het SIC als een belangrijke eerste stap naar buiten. "We hebben het idee om nog twee andere Sociale Innovatie Centra te openen, waarbij studenten echt in de buitenwereld hun praktijkervaring opdoen en daarmee ook bouwen aan hun talentontwikkeling." Volgens Nus Waleson is het belangrijk om de studenten mogelijkheden te bieden om hun talenten in de buitenwereld te beproeven. "Dit is beter voor het talent zelf en het vergroot de kans dat ze een goede eerste stap zetten in het beroepenveld."

Nus Waleson vindt dat de studenten van het SIC het fantastisch hebben gedaan. "Ik kreeg er ook complimenten over van bezoekers. Het zijn goede studenten die weten waar ze het over hebben. Ze stralen ook een soort zelfverzekerdheid uit. Ik ben ervan overtuigd dat dit mede ontwikkeld is doordat ze hier een paar maanden hebben gewerkt en geleefd."