september

Met Catharina Ziekenhuis werken aan Standardized EAST Meter

Standardized EAST meter 3

Studenten van Fontys Engineering en Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen werken samen met het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Zij optimaliseren de Standardized EAST Meter: een diagnoseapparaat waarmee getest kan worden op het thoracic outlet syndroom. Na jarenlang onderzoek en ontwikkeling van het apparaat, zit het project nu in een nieuwe fase: de zoektocht naar een producent van de SEM.

Wat is thoracic outlet syndroom?
Thoracic outlet syndroom (TOS), ook wel schoudergordelsyndroom genoemd, is een beknelling in het schoudergebied. Mensen die bijvoorbeeld voor hun beroep of door sport lange tijd hun arm op een bepaalde manier bewegen, kunnen er last van krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kappers, schilders, zwemmers en mensen die volleybal of handbal spelen. Maar ook een auto-ongeluk of harde val kunnen de oorzaak van TOS zijn.

Behoefte aan standaard test
Om te testen of een patiënt TOS heeft, moet hij of zij de armen in een hoek van 90 graden houden en in de handen knijpen. Dit lijkt heel eenvoudig, maar voor iemand met TOS is het vrijwel niet te doen. Of de test staand of zittend uitgevoerd wordt, in welke houding de patiënt zit en hoe lang de patiënt in de handen moet knijpen, verschilt per ziekenhuis. Zelfs binnen een ziekenhuis voeren doktoren de test vaak op verschillende manieren uit. Hierdoor zijn de resultaten niet vergelijkbaar. Volgens het Catharina Ziekenhuis, waar ze een speciaal TOS expertisecentrum hebben, is er behoefte aan een standaard test. Zo kan de test overal op dezelfde manier uitgevoerd worden en kan data uitgewisseld worden. Vandaar de Standardized EAST Meter (SEM).

De SEM zorgt ervoor dat patiënten altijd in precies dezelfde houding zitten. Met hun armen in een hoek van 90 graden knijpen ze ritmisch drie minuten lang in de handvaten. Het tempo wordt met een knipperend lampje aangegeven. Omdat elke patiënt met de SEM in dezelfde houding zit en de test op precies dezelfde manier uitvoert, zijn de resultaten van de test wel vergelijkbaar.

Standardized EAST meter 1

Samenwerking Catharina Ziekenhuis en studenten
Vaatchirurg Joep Teijink van het Catharina Ziekenhuis begon jaren geleden met het project. In 2018 werd de vraag neergelegd bij Fontys Engineering en Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen. Sinds dat jaar werken er telkens Fontysstudenten samen met het Catharina Ziekenhuis aan de verbetering van de SEM.

Harm Braks, Luna Rijpert, Freek Klabbers en Lovell Lynch werkten van februari tot juli 2022 aan het project. De studenten Technische Natuurkunde hebben zich deze periode bezig gehouden met het toevoegen van nieuwe sensoren, het uitvoeren van kalibraties en voegden ze nieuwe mogelijkheden om te kalibreren toe. “Voor ons hadden er ook al studenten aan het project gewerkt. Wij hebben de software verbeterd en een nieuwe versie gemaakt,” zegt Luna. “Toen we aan het project begonnen, zaten de sensoren nog vast met tape!” vertelt Harm. “Die hebben wij toen vervangen.”

Waar studenten Toegepaste Natuurwetenschappen zich bezighielden met de software, hebben studenten Engineering gewerkt aan het frame van de SEM. Op dit moment is Jelle Simenon, student Werktuigbouwkunde, als stagiair bij het Catharina Ziekenhuis bezig met het project. “Ik werk aan de constructie van het apparaat,” vertelt Jelle. “Ik ben veel in het ziekenhuis aanwezig om te overleggen met bijvoorbeeld doktoren. Zij weten wat er niet goed is aan het apparaat, en wat ze graag anders willen zien, maar niet hoe dat precies verbeterd kan worden. Hier moet ik dus zelf oplossingen voor bedenken.”

Op zoek naar bouwer
Op dit moment zit de SEM nog in de testfase. “De belangrijkste stap die het ziekenhuis nu nog moet maken is het testen van de SEM en de benodigde medische certificaten halen voor het gebruikt mag worden voor het stellen van een diagnose,” zegt Harm. “Op het moment is de standaard nog niet officieel goedgekeurd. Het is nog een testopstelling.”

Er wordt intussen wel al gezocht naar een leverancier die het apparaat uiteindelijk op de markt kan brengen. Dat is nog niet zo makkelijk, vertelt Jelle. “We hebben al veel aanvragen van bedrijven, maar het maken van een keuze is moeilijk. Het bedrijf moet namelijk de nodige certificaten hebben om medische apparatuur te ontwikkelen. Bovendien is er weinig vraag naar het apparaat omdat wereldwijd slechts een paar ziekenhuizen een TOS expertisecentrum hebben. De oplage zal dus klein blijven.” Toch is hij ook hoopvol. Bedrijven hebben namelijk al volop interesse getoond in het ontwikkelen van de SEM. “Ik ga onder andere aan de slag met het selecteren van een leverancier. Maar voor we echt iemand gevonden hebben die het kan maken, dat zal nog wel even duren!”

Leer meer over de Standardized EAST Meter op de website van het Catharina Ziekenhuis.

Auteur: Inge Joosten