maart

Studenten begeleiden organisatieverandering bij Brabants topbedrijf

vpt

Het Sociaal Innovatie Centrum (SIC) Arbeid in Tilburg heeft een overeenkomst gesloten voor een tweejarig traject waarin zij het Brabants topbedrijf VPT Versteeg gaan begeleiden in een organisatieverandering richting een 'lerende organisatie'. Een interview met student Thomas Lommers.

In samenwerking met partner Leren & Werken Midden-Brabant – en onder begeleiding van HRM-docent Richard Voddé - hengelden de studenten van het SIC deze mooie opdracht binnen waarmee de studenten zich kunnen ontwikkelen met een echte opdracht voor een echte opdrachtgever. Ook enkele tweedejaars HRM-studenten - die een speciale, praktijkgerichte leerroute volgen - zijn betrokken bij dit project.

Lerende organisatie
VPT Versteeg gaat graag de samenwerking aan met studenten. "Het managementteam staat open voor elk idee, alles is bespreekbaar", licht Thomas toe. "We mogen echt aan de slag daar en ons steentje bijdragen aan de organisatie."

De opdrachtgever wil dus veranderen naar een lerende organisatie. Medewerkers moeten intrinsiek gemotiveerd zijn om zichzelf verder te ontwikkelen. De studenten van het SIC gaan helpen dat de bewerkstelligen. Thomas: "Het afgelopen half jaar hebben we de huidige situatie in kaart gebracht. Het komende half jaar gaan we samen met medewerkers en het managementteam de gewenste situatie in kaart brengen. Dit doen we middels diverse workshops en trainingen. De vervolgstap is een implementatieplan maken en vervolgens de verandering toepassen."

Enorme kick
Medio februari presenteerden de studenten hun bevindingen van de nulmeting aan het managementteam. De presentatie werd met enthousiasme ontvangen, VPT Versteeg heeft zin om ermee aan de slag te gaan. "Het leuke is dat onze acties echt effect gaan hebben op de organisatie. Ook zo'n presentatie is heel leerzaam. Het feit dat dit allemaal voor 'het echie' is, geeft een enorme kick."

Thomas Lommers werkt het komende half jaar in dit project samen met Geert Nonnemaker, Linda Garming en Hilde van Vugt. Ook werkte hij het afgelopen jaar samen met Thomas Kokken, Koen de Mooij en Rémi Thewessen aan de nulmeting. Het project is naar verwachting medio 2020 afgerond.

Auteur: Maikel Stams