Eindhoven,
september

Studenten Fiscaal Recht en Economie helpen zzp’ers

fhm.jpg

In september starten twee studenten Fiscaal Recht en Economie met een stage-experiment. In samenwerking met stichting Wij-Eindhoven en de Belastingwinkel helpen Vera van Eijk en Daphne Wolters in een periode van 17 weken vijf oud zzp’ers met financiële problemen met het opstellen van hun belastingaangiften.

Wij-Eindhoven voor bewoners van de stad
Opeens geen werk meer hebben. En wat je ook probeert, het is niet mogelijk om rond te komen. Dat hakt erin, ook voor zzp’ers. Wij-Eindhoven, een stichting in Eindhoven, helpt bewoners om het leven weer op de rit te krijgen. Een van de coaches van Wij-Eindhoven, Evelien Stolk, concludeert dat zzp’ers vaak tussen wal en schip vallen. Heeft de zzp’er financiële problemen? Dan zijn er weinig instanties waar je hulp kan krijgen. Zo kwam Stolk terecht bij Fontys Hogeschool Financieel Management en de Belastingwinkel.

Voordat een (oud) zzp’er überhaupt aanspraak kan maken op de schuldhulpverlening moeten de papieren op orde zijn. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Boekhouding niet op orde en een jarenlange achterstand bij het invullen van aangiften komt vaak voor. In samenwerking met de Belastingwinkel en Fontys Hogeschool Financieel Management helpt Wij-Eindhoven deze zzp’ers om alles weer op de rails te krijgen zodat zij weer vooruit kunnen en durven kijken.

Belastingwinkel voor hulp bij aangiften

Structureel zet de Belastingwinkel Eindhoven zich in voor personen en gezinnen met een inkomen minder dan €50.000,-. Tegen een kleine vergoeding kan advies en hulp worden gevraagd bij bijvoorbeeld het doen van aangifte inkomstenbelasting of het aanvragen van uitstel van betaling. De Belastingwinkel werkt al jaren samen met onze hogeschool. Een samenwerking voor een dergelijk project als deze is daarom voor hen vanzelfsprekend. De stichting stelt o.a. kantoorruimte en vrijwilligers beschikbaar.

Studenten vrijwillig aan de slag

‘Vooral heel veel zin om te beginnen’. Vera en Daphne vinden het spannend, maar ook een uitdaging. Zij doen vrijwillig mee aan het stage-experiment. Er staan geen studiepunten of een vergoeding tegenover. De studenten gaan naast de minor recht, één dag per week aan het werk. Mocht het experiment een succes zijn, dan levert het in de toekomst mogelijk structureel stageplaatsen op voor studenten Fiscaal Recht en Economie.

Foto: studenten Vera van Eijk (l) en Daphne Wolters (r)