Student Hilko Werkman actief in de Eindhovense politiek

Hilko Werkman

De politiek is dichterbij dan je denkt! Dat is de boodschap die Hilko Werkman (23) aan zijn medestudenten wil meegeven. Naast derdejaars student werktuigbouwkunde is hij namelijk ook actief in de Eindhovense gemeenteraad. Hij is lid van de VVD, en adviseert en informeert leden van de fractie over een groot aantal uiteenlopende onderwerpen, waaronder de RES (Regionale Energie Strategie) en de Omgevingswet. Een functie waarin hij zijn passie voor politiek kwijt kan.

Hoe ben je in de politiek terechtgekomen?
Ik heb altijd al interesse gehad in politiek, maar heb daar heel lang niks mee gedaan. Ik kende niemand die mijn interesse deelde. Daarom ben ik eens binnengelopen bij de JOVD, de jongerenpartij van de VVD. In eerste instantie alleen om daar even een kijkje te nemen, maar ik voelde me er meteen thuis. Eindelijk had ik een groep mensen gevonden die, net als ik, eindeloos over de politiek kon praten. Echte politieke junkies! Tijdens deze periode deed ik mee aan verschillende activiteiten. Zo leerden we moties schrijven en waren er evenementen met interessante sprekers. Het was een super leuke aanvulling op mijn technische studie.

Toen ik een rol in het bestuur van de JOVD in Eindhoven kreeg, ben ik me ook echt gaan interesseren in de politiek in de stad. Ik ging steeds iets meer doen, van bestuurslid van de JOVD tot een plek op de lijst van de VVD. Ik ben toen niet in de gemeenteraad terechtgekomen, maar wel als commissielid beëdigd.

Met welke onderwerpen ben jij allemaal bezig?
Momenteel zit ik nog in het inwerktraject. Daarom krijg ik van alles wat mee: wat zijn de problemen in de stad, hoe gaat Eindhoven zich ontwikkelen, waarom lukken bepaalde plannen wel en andere niet? Ik mag overal over meedenken. Verder hebben we in de fractie een aantal portefeuilles verdeeld. Die van mij zijn energie, gasvrije wijken, water, circulariteit, afval, de RES (Regionale Energie Strategie), cultuur en cultureel vastgoed. In het bijzonder verdiep ik me in de Omgevingswet. De gemeenteraad moet overal vanaf weten. Ik adviseer en informeer de fractie over de onderwerpen in mijn portefeuille.

Met al deze informatie is focus de grootste uitdaging. Er zijn zo veel dossiers, zo veel mensen die ergens iets van vinden. Ik ben nog heel erg op zoek naar de balans. Gelukkig krijg ik wel ontzettend veel energie van mijn werkzaamheden in de raad.

Wat kun je als commissielid voor je medestudenten betekenen?
Studenten mogen mij altijd aanspreken. Ik denk dat ik op een heel natuurlijke manier bij elk dossier het perspectief van een student inbreng. Ik wil dan ook graag zichtbaar zijn voor mijn medestudenten. Ik hoop dat mensen naar me toekomen voor uitleg over waarom iets gebeurt. Ik kan namelijk vertellen waarom bepaalde beslissingen genomen zijn. Het is alleen niet zo dat ik individuele problemen op kan lossen. Heb je last van je buurman die elke dag zijn vuilnis op straat gooit? Daar kan ik helaas niets aan doen.

Wat ik ook heel erg leuk vind, is dat studenten me weten te vinden voor hun projecten. Zo help ik twee studenten met hun eindonderzoeken voor de bacheloropleiding. Zij hadden vragen over bewustwording rondom internetgebruik en de RES, en nodigden mij als portefeuillehouder uit voor meer informatie. Hier werk ik graag aan mee.

Wat is het verschil tussen jouw functie als commissielid en de leden van de gemeenteraad?
Ik noem de taak van commissielid vaak gekscherend ‘raadslid light’. Als commissielid mag ik deelnemen aan commissievergaderingen, verdiep ik me in dezelfde stukken als de raadsleden, draai ik mee met de dagelijkse werkzaamheden van de raad en spreek ik ambtenaren. Alleen mag ik niet stemmen bij de raadsvergadering. Tijdens het hele voorbereidende proces en alle informatievergaderingen en fractievergaderingen doe ik dus gewoon mee. Het is hartstikke leuk om er zo dicht op te zitten.

Ik vind het fijn dat ik niet alleen aangewezen word als de fractie wil weten wat “de student” ergens van vind. Ik mag dan wel student zijn, maar ik vind bijvoorbeeld net zo goed iets van mobiliteit, wonen en veiligheid als van jongerenzaken. Natuurlijk wordt mijn mening deels bepaald door wat ik om me heen zie. Maar zo heeft elk raadslid weer zijn of haar eigen perspectieven. En al die verschillende perspectieven, dat is juist zo mooi aan de gemeenteraad.

Welke tip zou je meegeven aan studenten die ook de politiek in willen?
Ten eerste zou ik zeggen, loop gewoon ergens binnen. Alle politieke partijen hebben een jongerenafdeling. Je hoeft echt geen grote politieke ambities te hebben om van zo’n jongerenpartij lid te worden. Dat had ik ook niet. De drempel om actief te worden binnen de politiek is veel lager dan je waarschijnlijk in eerste instantie denkt. Je kunt op elk niveau betrokken zijn.

Veel mensen weten bovendien niet hoe benaderbaar de politiek is. Speelt er iets, dan kun je altijd een raadslid bereiken. Het e-mailadres staat gewoon op de website. In het begin keek ik hier ook wat tegenop en vond ik het best intimiderend. Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het ook maar gewone mensen zijn. Raadsleden zijn hard op de inhoud, maar zacht op de persoon. Wees dus zeker niet bang om bij vragen een mail te sturen.

Auteur: Inge Joosten