Eindhoven,
februari

Staalfabriek wil alternatief voor koolstof in hoogovens

Innovation Origins

Als je één industrietak moet noemen waar grote hoeveelheden CO2 worden uitgestoten, dan zijn het wel staalfabrieken. De productie van staal kost heel erg veel energie. Daarbij gaat de productie van ijzer ook gepaard met een grote uitstoot aan CO2. Daar wil de Duitse staalgigant Salzgitter AG wat aan gaan doen. Je kunt ook ruw ijzer produceren zonder koolstof te gebruiken.

Want staal op zich, zo stelt de onderneming, is staal uiteindelijk een zeer duurzaam materiaal als je het eenmaal hebt. Het is namelijk 100 procent recyclebaar zonder enig kwaliteitsverlies. Nu al komt ongeveer 50 procent van het nieuwe ruwe staal dat in Duitsland wordt geproduceerd, uit staalschroot. Volgens de Duitse staalindustrievereniging bespaart de staalrecycling in Duitsland jaarlijks meer dan 20 miljoen ton CO2.

Lees verder op Innovation Origins.