maart

Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit in actie voor de zorg

"Zo kun je, als je rustig praat, een heel gesprek in het Nederlands voeren met deze studenten."

cdc-90ejoVTj2-M-unsplash

Binnen het Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit - professionele werkplaats van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie- houden wij ons bezig met het adviseren van opdrachtgevers en het organiseren van projecten binnen het onderwerp vitaliteit. Denk hierbij aan het adviseren van bedrijven over een vitaliteitsprogramma, het uitvoeren van onderzoek etc. Zo ook bij het bedrijf Yomema.

Yomema (Your Medical Matchmaker) is een organisatie die internationale verpleegkunde studenten de mogelijkheid biedt om in Nederland een opleiding te volgen en daar werkervaring in de praktijk op te laten doen.

Vanwege de corona crisis is er echter vertraging ontstaan en staan er momenteel 105 verpleegkunde studenten uit Indonesië te wachten om naar Nederland te komen. Een vervelende situatie en tegelijkertijd een mooie kans voor het Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit om haar steentje bij te dragen. In samenwerking met Yomema is een project opgezet om Nederlandse studenten van Fontys in contact te brengen met de Indonesische verpleegkunde studenten.

Ervaringen uitwisselen
De Indonesische studenten kunnen op deze manier het niveau van de Nederlandse taal verder ontwikkelen en vragen stellen aan de Nederlandse studenten over cultuur, taal, economie, de corona crisis en andere actuele gespreksonderwerpen. De deelnemende Nederlandse studenten kunnen op hun beurt werken aan competenties zoals coachen en voorlichten.

Naast het ontwikkelen van de competenties is het een ontzettend leuke en leerzame ervaring om met studenten aan de andere kant van de wereld in contact te komen. Je komt veel te weten over de cultuur en het dagelijks leven in Indonesië. Er hebben al een aantal gesprekken plaatsgevonden en de reacties zijn zeer positief. Opmerkelijk is hoe goed de Indonesische studenten al thuis zijn in de Nederlandse taal. Zo kun je, als je rustig praat, een heel gesprek in het Nederlands voeren met deze studenten.

Kortom een ontzettend leuk, leerzaam en dienstbaar project waar wij als Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit erg trots op zijn.

Auteur: Jeroen Metzke, student HRM, stagiair bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit