september

"Samenwerking ja, maar geen bestuurlijke integratie"

Reactie Fontys op pleidooi voor één universiteit in Zuid-Nederland

tilburg-university.jpg

"Fontys is zeker een voorstander van samenwerking. Maar bestuurlijke samenwerking staat niet op de agenda." Dat is de reactie van Fontys-bestuursvoorzitter Nienke Meijer op de oproep gisteren van Koen Becking, de collegevoorzitter van Tilburg University. Hij pleitte tijdens de opening van het academisch jaar voor een bundeling van hogescholen en universiteiten tot de 'University of the Southern Netherlands'.
Meijer wijst erop dat Fontys al ontzettend veel aan samenwerking doet. De opleidingen van Fontys profileren zich steeds meer als kenniscentra door samen te werken met zowel het bedrijfsleven als onderwijsinstellingen. Dat gebeurt bijvoorbeeld op de terreinen van gezondheidszorg (met TU/e en Maastricht) en datasystemen (Tilburg). Wat Meijer betreft mag die samenwerking in de toekomst zeker nog verder geïnventariseerd worden. "De tijd vraagt ook om nieuwe samenwerkingsvormen, dat doen we ook via netwerken. De focus moet echter op de inhoud liggen en niet op het bestuur."

Schot voor de boeg
Koen Becking stelde dat hij al met een aantal collegevoorzitters en provinciale bestuurders over zijn idee had gesproken. Afgelopen weekeinde had hij vervolgens alle betrokkenen laten weten dat hij met deze oproep naar buiten zou komen tijdens de opening van het nieuwe academisch jaar in Tilburg. Zijn pleidooi voor een University of the Southern Netherlands overvleugelde in media-aandacht de toespraak van de gastspreker bij die opening, minister Dijsselbloem. De minister werd overigens door Becking wel meteen gevraagd om extra geld te investeren in zo'n bundeling van de zuidelijke onderwijsinstellingen.

Luchtballon
Die instellingen reageerden over het algemeen positief waar het om samenwerking gaat, maar terughoudender als het om bestuurlijke samenwerking of integratie gaat. De TU/e reageerde het stelligst. In het Eindhovens Dagblad spreekt rector-magnificus Frank Baaijens over een 'luchtballon' en noemt bestuursvoorzitter Jan Mengelers de toespraak van Becking 'bestuurlijk ongepast'. Dergelijke uitspraken dien je volgens Mengelers niet te doen zonder bestuurlijk overleg. "Dit is niet één brug te ver, dit is wel drie bruggen te ver", aldus Mengelers.

auteur: Jan Ligthart