12
maart
2024
|
11:05
Europe/Amsterdam

Roos over haar Ad CE: een succesvolle sprong in het diepe

Roos bij haar Ad diploma uitreiking - kopie

Op 19 april worden twee Associate-degree talenten uit het land verkozen tot nationale Ad-ambassadeurs. Eerder is al gedeeld dat Shannon Fontys vertegenwoordigt op de landelijke Ad-dag. Maar er is meer Ad-talent binnen Fontys en ook die stellen we graag aan je voor. Vandaag: Roos Gouka, alumnus van de Ad Commerciële Economie. Ondanks dat ze zichzelf niet omschrijft als een typische studiebol, besloot zij na het afronden van haar mbo-opleiding tot junior accountmanager door te studeren aan het hbo.  

‘Ik was pas 19 toen ik mijn mbo-opleiding afrondde en wilde graag doorgroeien’ licht Roos toe. Het hbo leek een logische vervolgstap, maar ook een spannende. Juist daarom was een tweejarige Associate degree een laagdrempeligere optie die bovendien wat kleinschaliger en praktijkgerichter is. Roos: ‘ik dacht ook: als het niet lukt, heb ik het in ieder geval geprobeerd.’  

Toen Roos met haar Ad Commerciële Economie startte was corona op z'n piek, waardoor er weinig afleiding was naast haar studie. ‘Maar ik leerde ook serieus. Ik geloof dat het voor de meesten haalbaar is als je naar de les gaat en je goed voorbereidt.’ Opvallend waren de uiteenlopende achtergronden van medestudenten. Roos: ‘denk aan studenten met een vooropleiding als schoonheidsspecialist of in de techniek. Echt heel divers.’ Dit zorgde regelmatig voor verrassende inzichten.


Persoonlijke benadering
De overstap van mbo naar een Associate degree in het hbo was een sprong in het diepe, maar beviel uiteindelijk goed – mede dankzij de persoonlijke benadering bij Fontys. 'Ook op het hbo krijg je begeleiding als je ergens meezit. Ik kon altijd terecht bij mijn studentcoach.’ zegt Roos daarover. De projecten die Roos heeft voltooid in samenwerking met het werkveld hebben naar eigen zeggen enorm bijgedragen aan haar professionele ontwikkeling. Roos: ‘ik was de spil tussen theorie en praktijk, dat is een tussenlaag die in veel bedrijven nog minder aanwezig is. Daarom kon ik echt waarde toevoegen.’  

‘Studenten die een Ad overwegen zou ik het zeker aanraden. En vooral: word een actieve student! Daar leer je zó veel van. Ik heb geholpen op open dagen, was lid van de opleidingscommissie én ben betrokken geweest bij een accreditatie.’ 


Doorstuderen na haar Ad
Met een Ad-diploma Commerciële Economie op zak kun je met twee jaar extra studeren ook je bachelor behalen (dat geldt overigens voor meerdere Fontys Ad-opleidingen, zie doorstroommatrix). Roos zat bij haar opleiding zo op haar plek dat ze besloot daarvoor te gaan. ‘Die overgang verliep heel soepel. De docenten die bij de Ad betrokken zijn, zijn ook bij de bachelor betrokken. Dus het was echt een warm bad.’ licht Roos toe. Momenteel zit ze volop in haar afstudeertraject bij een organisatie in de bouw. Roos: ‘juist als vrouw zijn er in die sector veel mogelijkheden.’  

Een Associate degree (Ad) is een tweejarige hbo-opleiding. Het niveau van een Ad-opleiding zit tussen een mbo-opleiding (niveau 4) en een bachelor in. Afgestudeerden kunnen met een erkend hbo-diploma direct aan het werk, maar ook doorstromen naar een bachelor. Fontys heeft een breed aanbod aan Ad-opleidingen en zet versterkt in op het ontwikkelen van Associate degrees. 

Wil je in gesprek met Fontyscollega's over de actuele ontwikkelingen rondom de Associate degrees? Sluit je dan aan bij het Ad-netwerk (via Mia van Rijsewijk).

Auteur: Zoë Verwers