Resultaten Kinderrechten Tour: impact corona op kinderen

KinderrechtenTour

Eind 2020 zijn het Innovatienetwerk Jeugd, het Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst en studenten Fontys Hogeschool Pedagogiek gedoken in het alledaagse leven van kinderen in coronatijd. Een proces waarin participatie en onderzoek hand in hand eenzelfde doel beoogden: het bijdragen aan het veilig, gezond en gelukkig opgroeien van kinderen in regio Hart van Brabant.

In samenwerking werd er een speelse gespreksvorm gecreëerd waarmee de zogenoemde ‘’deep stories’’ van kinderen naar de oppervlakte kwamen. Tijdens een zesdaagse tour langs de regiogemeente hebben we de rechten van het kind gevierd, geoefend met participatie en geluisterd naar de ervaringen & dromen van kinderen.

Regio Hart van Brabant
Welke impact heeft de coronacrisis op kinderen uit onze regio? We vroegen het aan 73 kinderen tussen 10 en 12 jaar uit Hilvarenbeek, Waalwijk, Heusden, Goirle, Dongen en Tilburg tijdens de Kinderrechtentour! Vanuit vier invalshoeken keken zij naar hun wereld: thuis, online, op school en vrije tijd. Hoe voelden ze zich? Waren ze boos, blij, bang of verdrietig? Ook dachten de kinderen mee over hoe de toekomst er na de coronacrisis uit moet komen te zien.

In iedere gemeente was een groep kinderen tussen 10-12 jaar, de lokale jongerenwerker, beleidsmaker, wethouder en/of burgemeester betrokken. Nieuwsgierig naar hun ervaringen en ideeën?

Download Kinderrechtentour resultaten in PDF of bekijk deze in het E-magazine
Bekijk het Kinderrechten-tour-werkboek 2020
Meer weten over het onderzoek? bekijk het filmpje

Auteur: Maartje Zijlmans