september

Pre-bachelor voor anderstaligen van start!

groepprebachelor.jpg

Een groep van 31 vluchteling-studenten maakte tijdens de introductiedagen op donderdag 1 en vrijdag 2 september kennis met Fontys, met elkaar en met hun nieuwe studieplek in de Witte Dame in Eindhoven of in gebouw P1 in Tilburg. Zij zijn op maandag 5 september vol enthousiasme met hun pre-bachelor gestart op beide leslocaties.

De pre-bachelor bereidt anderstaligen voor op het volgen van een HBO-bachelor in Nederland. Gedurende één studiejaar werken studenten aan hun taalniveau, oriënteren zij zich op een vervolgopleiding en de Nederlandse arbeidsmarkt. Daarnaast gaan ze aan de slag met het ontwikkelen van HBO-studievaardigheden zoals het verrichten van onderzoek, samenwerken aan opdrachten, projectmatig werken en teksten leren analyseren en samenvatten. Ook is er aandacht voor deficiëntievakken zoals Engels, economie, wiskunde, natuur- en scheikunde en biologie. Na het succesvol afronden van de pre-bachelor zijn studenten voorbereid om te kunnen starten met een reguliere HBO bacheloropleiding.

De lessen worden zowel in Eindhoven als Tilburg verzorgd door docenten van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT). Ook studiekeuzeadviseurs van Dienst Studentenvoorzieningen (SV) zijn bij de pre-bachelor betrokken om studenten te begeleiden en te coachen. Om de nieuwe studenten wegwijs te maken binnen Fontys, worden zij gekoppeld aan een ‘buddy’. Deze buddy’s worden ingezet vanuit het instituut HRM/Psychologie.

Wil je meer weten of heb je vragen over de pre-bachelor? Neem contact op via prebachelor@fontys.nl
Veel succes en inspiratie gewenst voor iedereen die bij dit bijzondere project betrokken is!