november

Philips en Fontys: samenwerking in technologie, onderwijs en zorg

Studenten en LP_ PW Philips

In september zijn zes vierdejaars studenten van Fontys Paramedisch gestart in een splinternieuwe Professionele Werkplaats bij Philips Healthcare op de Philips Innovation Campus in Best. Philips is een nieuwe onderwijs- en onderzoekspartner voor de opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT). De studenten werken samen met docenten en professionals aan praktijkgerichte onderzoeks- en innovatieprojecten. “Een leerzame en unieke ervaring voor alle betrokkenen.”

Studenten, docenten en professionals laten samenwerken in de beroepspraktijk: het leerconcept heeft de naam Professionele Werkplaats (PW) gekregen en neemt binnen Fontys Paramedisch steeds ambitieuzere vormen aan. Dat blijkt alleen al uit het feit dat het aantal PW gestaag toeneemt, zo vertelt Marjon Gevers, projectleider vanuit Fontys Paramedisch. “Dit jaar verwelkomen we drie nieuwe werkveldpartners. De meeste PW zijn onderdeel van een ziekenhuis, revalidatiecentrum of fysiotherapiepraktijk. Philips is in dat rijtje een bijzondere partij. In deze PW kunnen techniek en patiëntenzorg maximaal gecombineerd worden, en dat is nieuw voor ons. Tijdens de jaartrajecten zijn studenten gedeeltelijk bij Philips en gedeeltelijk bij een van de samenwerkende ziekenhuizen aan het werk. De samenwerkende ziekenhuizen zijn het SJG in Weert, het Elkerliek in Helmond, het CWZ in Nijmegen en het ETZ Tilburg, waar naast de afdeling Radiologie ook de HCK-afdeling een stageplek aanbiedt.

Innovation Campus
Op de Philips Innovation Campus worden onder andere Angio, Bucky en MRI-systemen ontwikkeld en geproduceerd. Marjon licht toe: “Philips is een veelzijdig zorgtechnologisch bedrijf. Onze MBRT-studenten vinden hier een uitdagende internationale werkomgeving. Ze kunnen zich verbreden in de zorgtechnologie en maken van dichtbij de ontwikkelingen van de beeldvormende apparatuur van de toekomst mee. Een meerwaarde en groeikans die ze binnen de muren van onze hogeschool niet zouden krijgen.”
“De PW Philips biedt een unieke kans om te ervaren welke mogelijkheden er, naast het ziekenhuis, bestaan wanneer je in het bezit bent van een MBRT-diploma. Zorg en techniek komen hier maximaal samen”, aldus de studenten.
Zoals een van de betrokken Philips-collega’s aangeeft: “studenten zijn de gebruikers van de toekomst. Binnen de PW kunnen wij leren van en met onze toekomstige gebruikers. Daarnaast is het mooi om te zien dat studenten na een jaar met extra kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen de eerste stap als beroepsprofessional maken.

Samen leren in de praktijk
Binnen een PW leren studenten, professionals en docenten van en met elkaar. Een PW brengt onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk samen. De ervaring leert dat het voor alle betrokken partijen een win-win situatie oplevert.

Meer weten?
Voor meer informatie over de PW bij Philips kun je terecht bij Ester van der Heijden en Silvia Enders, docenten van Fontys Paramedisch.  Zij zijn beiden als docent vanuit Fontys betrokken bij deze professionele werkplaats.  Meer over deze nieuwe Professionele Werkplaats, het lectoraat Professionele Werkplaatsen en hybride leeromgevingen vind je ook op de website van Fontys Hogeschool. Is een PW ook iets voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Marjon Gevers van Fontys Paramedisch.

Auteur: Kim de Veer