Eindhoven,
januari

Persoonlijke online cursus als wapen tegen tekort programmeurs

Innovation Origins

Om het tekort in technische beroepen te bestrijden heeft een Nederlands onderwijsplatform een methode ontwikkeld die erop gericht is om niet-technische mensen om te scholen tot programmeurs.

Het tekort aan programmeurs, data-analisten en andere technische beroepen doet zich voelen. Het aantal openstaande vacatures voor technische beroepen is in 2021 enorm gestegen, zoals blijkt uit de recentste Techniekpact Monitor. Een Nederlands onderwijsplatform biedt een omscholingmethode aan, waarbij professionals een nieuwe carrière in de ICT beginnen.

De komende jaren belooft Winc Academy, zoals het onderwijsplatform heet, 20.000 nieuwe programmeurs op de arbeidsmarkt te brengen. Doordat de opleidingen van Winc volledig online zijn, op eigen tempo gevolgd kunnen worden en er persoonlijke begeleiding is, zijn ze goed te combineren met werk en privéleven. Dit is volgens Winc het wapen om het personeelstekort in de techbranche te bestrijden.

Deze methode is naar eigen zeggen uniek, juist omdat de lespakketten een combinatie zijn van e-learning en persoonlijk onderwijs, ook al speelt zich ook dat laatste online af. “Het voordeel van online leren is het gemak en de flexibiliteit, maar het nadeel is dat cursisten vaak het persoonlijk contact missen. Daardoor is de uitval groot”, zegt Joran van Aart (38), CEO van Winc.

Persoonlijke component
Het in 2018 opgerichte platform heeft daarom naast e-learning ook een persoonlijke component toegevoegd aan de studiemethode. Bij Winc hebben studenten persoonlijk contact met docenten die zelf ontwikkelaars zijn. Elke opdracht die een student indient wordt nagekeken en via een onlineverbinding becommentarieerd door een docent. Zolang een onderdeel niet succesvol is afgerond, kan een student niet verder met zijn studie.

Medestudenten houden desgewenst contact met elkaar via een online ‘community’ en kunnen elkaar zo ondersteunen. Toch houdt elke student zijn eigen tempo, afhankelijk van wanneer hij of zij is gestart en of de cursist er hard tegenaan gaat of het rustig aandoet.

Niet goed, geld terug
Winc is zo overtuigd van het succes van het programma dat ze een baangarantie biedt voor wie een van de cursussen afrondt. Wie na actief solliciteren geen baan vindt, krijgt het studiegeld terug. De vraag naar programmeurs en andere ‘techneuten’ is dan ook wel heel groot.

Winc biedt onderwijspakketten aan die vooral gericht zijn op beginners. De doorsnee student bij Winc is 35 jaar en heeft een andere dan technische loopbaan achter de rug. Voorbeelden van sectoren waaruit studenten afkomstig zijn, zijn de horeca, cultuur en detailhandel. Voor de studies is geen specifieke vooropleiding nodig.

Of programmeren iets voor hen is, kunnen geinteresseerden zelf testen door middel van een persoonlijkheidstest op de website. “Binnen drie maanden full time studie kunnen studenten slagen. Programmeren is als het leren van een nieuwe taal, iedereen kan het”, vertelt Van Aart. “Wat ervoor nodig is, is motivatie”.

Vooralsnog biedt Winc studies aan om frontend-ontwikkelaar, backend-ontwikkelaar en fullstack-(een combinatie van frontend en backend) ontwikkelaar te worden. Een vierde studie is gericht voor wie data-analist wel wat lijkt. De cursussen kosten tussen de 2500 en 3000 euro, de studie voor fullstack-ontwikkelaar komt uit op ongeveer 4500 euro. Dat is flink lager dan andere aanbieders, meent Van Aart, die zelf is afgestudeerd in industrieel design aan de Techniche Universiteit Eindhoven. De CEO vertelt dat Winc alleen cursussen ontwikkelt voor bestendige banen in de techniek, die ook over 10 jaar nog bestaan.

Bestendige banen
Winc Academy kondigde woensdag (12 januari 2022) aan een injectie te hebben gekregen van onder meer Rubio Impact Ventures en Dutch Founders Fund ter waarde van 3 miljoen dollar. Het online onderwijsplatform maakt een snelle ontwikkeling door en kan met dit groeigeld voldoen aan de grote vraag naar bij- en omscholing opleidingen in de techniek. De Amsterdamse scale-up verachtvoudigde afgelopen jaar dan ook het aantal actieve studenten, mede dankzij de trend van digitalisering en thuiswerken wegens Covid-19.

Behalve in de Nederlandse taal, is het platform er ook voor Engelstaligen waar dan ook ook ter wereld. Dat betekent dat alle studiemateriaal en persoonlijke contacten tussen docenten en (mede)studenten in het Engels is. De nieuwe investeringsgelden wil Winc onder andere ook gebruiken om de onderwijsmethode in andere talen aan te bieden.

Lees meer nieuws op Innovation Origins.