november

Peperdure speaker voor een fractie van de kosten

MSL speaker 2

Een speaker bouwen die het beste geluid geeft en muziek zo puur mogelijk afspeelt: daar schakel je studenten Elektrotechniek voor in. Een team studenten ging voor hun tweedejaars project aan de slag met het bouwen van een zogenaamde MSL speaker. En dat voor een fractie van de kosten die je er in de winkel voor betaalt.

Hobby als project
Christiaan Staps ging Elektrotechniek studeren vanwege zijn hobby: alles wat met geluid te maken heeft. Toen hij geen tweedejaarsproject kon kiezen dat bij zijn interesse aansloot, bedacht hij samen met een studiegenoot zijn eigen project. “We gingen bij elkaar zitten en brainstormen over een project dat ons interessant leek. Het moest sowieso iets met sound engineering te maken hebben”, vertelt hij. Uiteindelijk besloten ze een MSL speaker te bouwen.

Een MSL speaker, staat voor magnetostatic loudspeaker, bestaat uit verschillende lagen. Een dun membraan is over een reeks magneten gespannen. Op het membraan is een geleidend materiaal bevestigd. Wanneer stroom door dit materiaal geleid wordt, komt het magnetisch veld in beweging. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat het membraan gaat bewegen. Zo ontstaat geluid! Deze opstelling zorgt voor een zeer helder geluid.

Een MSL speaker is niet bepaald goedkoop. Wil je een goed exemplaar hebben, dan kost je dat minimaal €8000,-. Prijzen kunnen zelfs oplopen tot €80.000,-. Maar niet voor Christiaan en zijn team. Met een budget van net iets meer dan €200,- bouwen zij hun eigen MSL speaker. “Volgens de planning komen we €5,- boven budget uit. Dat moeten we zelf bijleggen. Maar met zijn zessen krijgen we dat wel bij elkaar”, zegt hij lachend.

MSL speaker 1

Van een prototype naar het echte werk
De studenten werken een semester lang aan het project. In de eerste periode hebben ze een prototype gemaakt. “Het maken van het prototype ging eigenlijk makkelijker dan we dachten”, vertelt Christiaan. “We hadden gedacht er heel lang mee bezig te zijn, maar uiteindelijk hadden we het prototype in drie uur klaar!”

Nu ze een prototype gemaakt hebben, gaat het team aan de slag met het maken van de ‘echte’ speaker. Om hun budget wat te vergroten, bracht Elektrotechniek docent Ehsan Laksaei de studenten in contact met audiobedrijf Sorama. Die hoopten ze als sponsor binnen te halen. Helaas is dat niet gelukt. “Sorama is meer gericht op het maken van microfoons die audio visueel maken. Ze wilde ons wel sponsoren, maar dan moesten we ons project aanpassen. Het zou dan zo veel afwijken van het originele project, dat we dat het niet waard vonden. Bovendien was er ook geen tijd meer voor”, vertelt Christiaan.

Speaker voorzien van extra’s
Het team is nu druk bezig met de bouw van de speaker. Hieraan voegen ze allerlei extra functionaliteiten toe. “We gebruiken het project om meerdere vakken te halen,” legt Christiaan uit. “maar dan moeten we wel laten zien dat we die vakken toegepast hebben in het project. Dat doen we door extra’s toe te voegen.” De functionaliteiten die het team aan de speaker toevoegt zijn onder andere sensoren die kunnen zien waar in de ruimte de luisteraar zich bevindt en spraakbediening.

Ehsan is erg onder de indruk van het werk dat Christiaan en zijn projectgroep tot nu toe gedaan hebben. Niet alleen doet de speaker het goed, ze hebben ook hun professionaliteit laten zien door hun project aan bedrijven te presenteren. “Het gaat niet alleen om het maken van de speaker, maar ook het maken van een goed prototype en dit professioneel presenteren. Een heel waardevolle ervaring voor de studenten.” Niet gek dus dat Ehsan dit project ook volgend jaar graag weer aan studenten aan zou bieden.

Auteur: Inge Joosten