januari

Pauline Klijn nieuwe adjunct-directeur Fontys Paramedische Hogeschool

Pauline Klijn 2

Op 1 januari 2021 is Pauline Klijn gestart als adjunct-directeur bij Fontys Paramedische Hogeschool. Een veelzijdige vrouw die zich hard maakt voor zelfontplooiing van medewerkers en studenten. ‘Mensen maken de organisatie. Dat is je ‘kapitaal’ waar je goed voor moet zorgen.’

Nieuwsgierig en leergierig
Een leven lang leren en ontwikkelen is haar op het lijf geschreven. Als kind droomde ze ervan om danseres te worden én gymjuf. ‘Dus ben ik naar de dansacademie gegaan om mijn droom te kunnen verwezenlijken. Toch heb ik die niet afgemaakt. Op de academie betekende ‘danseres’ zijn dat je perfect moest zijn en voor mij is dansen plezier hebben. Na drie jaar stapte ik daarom over naar de academie voor lichamelijke opvoeding. Daar koos ik voor agogisch bewegingsdeskundige en maakte ik van dansen weer mijn hobby. Vervolgens wilde ik meer weten over gedrag (wat ‘beweegt’ mensen), dus ging ik orthopedagogiek studeren aan de Universiteit van Nijmegen.’ Ze bleef nieuwsgierig. Dus deed ze naast haar werk nog een master Management en Organisatie bij Tias Nimbas. ‘Mijn nieuwsgierigheid kun je trouwens ook leergierigheid noemen. Het laatste voorbeeld daarvan is de collegereeks over Big Data en artificial intelligence die ik onlangs volgde.

Leven lang leren en ontwikkelen
Ze werkte als gedragsdeskundige in de jeugdzorg voordat ze in 2005 bij Fontys Sporthogeschool als teamleider Speciaal Bewegingsonderwijs startte. Ze zette daar de Master of Sports (afstudeerrichtingen Health & Education) op samen met de toenmalige lector. Vervolgens werkte ze voor de dienst Onderwijs en Onderzoek in het team kwaliteitszorg. Op 1 januari begon ze bij Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) als adjunct-directeur. Ze verlaat dan Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie & Techniek (BEN&T). Daar was ze lid van het mt en als manager verantwoordelijk voor de Associate Degrees, de lerarenopleidingen van de Pedagogisch Technische Hogeschool en het post-hbo-aanbod. ‘Ik zet mijn kennis en ervaring nu graag in voor het realiseren van de ambities van FPH. Het mooie vind ik dat thema’s van FPH als gedrag, bewegen, gezondheid maar ook AI goed aansluiten op mijn expertise. Daarnaast kun je en moet je als onderwijsinstelling ook echt van betekenis zijn voor het werkveld. Niet alleen om te zorgen dat je studenten met de juiste kwalificaties opleidt, maar ook in het kader van leven lang leren en ontwikkelen. Ik ben er best trots op dat het team ZD Techniek voor grote bedrijven als DAF en Volvo Car Nederland hun scholingsvragen heeft opgehaald en kunnen vertalen in verschillende scholingsprogramma’s. Zulke samenwerkingen geven mij veel energie.’ Ze ziet nieuwsgierigheid en leergierigheid als de belangrijkste pijlers voor een leven lang leren en ontwikkelen. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor collega’s en studenten.

Verschillende perspectieven
Leidinggeven geeft haar energie. Samen met anderen iets in beweging brengen. ‘Dat vraagt ook van je om inzicht te hebben hoe mensen en organisaties in elkaar zitten en hoe je daar beter bij aan kunt sluiten. Manieren die mij geholpen hebben om daar inzicht in te krijgen zijn mijn werkervaring als gedragsdeskundige, Insights, organisatieopstellingen, enz. Volgens Klijn gaat het vooral om zicht op en meer begrip voor verschillende perspectieven van mensen. ‘Iedereen herkent dat wel: met sommige mensen is het soms veel makkelijker overleggen dan met anderen en hoe je daar beter bij aan kunt sluiten.'

Circulaire carrières en hybride docenten
Klijn ziet in de zorgsector veel overeenkomsten met de technieksector. ‘Beide sectoren kampen met een krapte op de arbeidsmarkt’, zegt ze, ‘en beide hebben ook te maken met razendsnelle veranderingen.’ De uitdaging is dan ook om opleidingen en het werkveld duurzaam met elkaar te verbinden. Ze is daarom ook enthousiast over de visie van FPH op praktijkleren en professionele werkplaatsen. ‘Het mooie hiervan is dat je zo nieuwe leergemeenschappen creëert waarin studenten, docenten en zorgprofessionals als partner optrekken. Zo wordt leren een gedeeld doel en gedeelde verantwoordelijkheid.’ Op die manier ontstaat volgens haar dan een cultuur waarin leven lang leren en ontwikkelen een belangrijke plek heeft. Bovendien kun je zo ook sneller inspelen op de voortdurend veranderende werkomgeving en inzichten uit onderzoek. Ze wil ook graag kijken of er de ervaringen met het project in de technieksector waar zij projectleider van was, ook kansen biedt in de zorgsector. ‘Ik geloof wel in de raakvlakken ervan met ‘circulaire carrières’, waarbij werknemers afwisselend voor een bedrijf of instelling werken en voor de klas staan. Of door ‘hybride docentschap’. Daarbij geven ervaren professionals een paar dagen per week les op een school en de andere dagen werken ze weer in hun bedrijf.’ Uiteindelijk draait het volgens Klijn ook om reflectie van alle medewerkers. Hoe zorg je dat je de juiste persoon op de juiste plek met de juiste vaardigheden op het juiste moment blijft? ‘Dat stimuleren zie ik als een mooie uitdaging.’