januari

Fontys ontvangt forse subsidie voor terugdringen techniekdocententekort

48-FO-095057 (1)

Fontys gaat de komende jaren nóg sterker inzetten op het terugdringen van het techniekdocententekort in het vmbo èn het versterken van de lerarenopleidingen voor techniek. Daarvoor ontving Fontys een subsidie van bijna vier miljoen euro die door het Expertisecentrum Professionalisering Beroepsonderwijs (ECPB) zal worden aangewend.

Het ECPB ontstond uit een samenwerking tussen diverse hogescholen. Aanvankelijk waren dat: Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Rotterdam en Hogeschool Windesheim. In een later stadium werd het samenwerkingsverband uitgebreid met Aeres Hogeschool. De focus in dit partnerschap ligt op het vmbo, omdat er een expliciete verbinding is tussen het programma Sterk Techniekonderwijs en de subsidie aan Fontys. Op die manier ontstaat vanuit beide initiatieven een optimale wisselwerking tussen lessen en ervaringen.

Netwerk hogescholen
Dit krachtige netwerk van vijf hogescholen zal activiteiten initiëren die gericht zijn op de aanpak van het tekort aan bevoegde docenten in technische, beroepsgerichte vakken in het vmbo. Dat is in lijn met het kabinetsstreven voor de versterking van het techniekonderwijs en de aanpak van het docententekort binnen de sector. De regionale samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is het fundament voor de verbetering van het technisch onderwijs en draagt zorg voor een dekkend en doelmatig aanbod ervan.

Subsidie
De subsidie werd toegekend vanuit de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS om te werken aan het terugdringen van het techniekdocententekort in de regio. De activiteiten daarvoor werden reeds gestart op 15 oktober 2020 en duren tot en met 31 december 2023.

Afscheid
Met de ontvangst van deze subsidie namen we gelijktijdig afscheid van twee belangrijke bestuurders binnen Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek (FH BEnT). Gerard Lenssen (directeur) en Pauline Klijn (onderwijsmanager) hebben beiden een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het ECPB en zijn activiteiten.

Gerard Lenssen was penvoerder van het ECPB en directeur van FH BEnT en ging op 16 december 2020 na 34 arbeidsjaren bij Fontys met pensioen.

Pauline Klijn was voorzitter van de stuurgroep van het ECPB en onderwijsmanager van de Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) en trad per 1 januari 2021 in dienst als adjunctdirecteur van Fontys Paramedische Hogeschool.

Deze subsidie bekrachtigt de tomeloze inzet voor het behaalde resultaat. De activiteiten voor het centrum zullen worden voortgezet door Programmamanager Kees-Jan van Dorp.

Auteur: Petra Biesheuvel (met dank aan Kees-Jan van Dorp)