15
september
2017
|
16:37
Europe/Amsterdam

Social Labs gezocht!

Oproep Social Labs

Net voor de zomervakantie heeft het College van Bestuur akkoord gegeven aan een praktijkgericht onderzoek naar Social Labs. Dat zijn plekken binnen Fontys waar studenten, docenten en werkveld met elkaar samenwerken. Vaak in een lab-achtige setting. Het zijn bestaande initiatieven die de grenzen tussen werken en leren overschrijden. Het onderzoek duurt twee jaar. 

Dat de traditionele scheiding tussen ‘leren doe je op school’ en ‘werken doe je op het werk’ achterhaald is, is iets waar de meeste onderwijsprofessionals het inmiddels wel eens zijn. Maar wat is van belang bij het succesvol ontwerpen, implementeren en borgen van dit soort ‘hybride’ leeromgevingen? Dat is het vraagstuk waarover het projectteam Social Labs zich buigt. 

Fontys Focus 2020 verwoordt het belang van de verwevenheid van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Het is, aldus dit strategisch document, “onze sleutel tot het succesvol voorbereiden van professionals op wat de toekomstige maatschappij en het toekomstige werkveld vragen.” 

Er zijn de afgelopen jaren diverse pioniers aan de slag gegaan met het ontwikkelen en aanbieden van vormen van onderwijs waarin leren en werken versmelten. Om een goed beeld te krijgen van de rijkdom die Fontys op dit gebied in huis heeft, willen we starten met het in kaart brengen van al deze hybride leeromgevingen die wij in dit onderzoek ‘Social Labs’ noemen. Domein- en instituutsoverstijgend. De variëteit in verschijningsvormen biedt veel mogelijkheden om kennis op te doen en uit te wisselen.

Wij hebben jullie hulp nodig!
Daarom deze oproep aan jou als collega: Ben jij iemand of ken jij iemand met een Social Lab of iets wat daar naar jouw idee op lijkt? Neem dan contact op met projectmanager Maria Custers, m.custers@fontys.nl, namens Fontys Educational Designers (FED): mede-aanjager van dit initiatief. 

We gaan graag samen aan de slag!

 

Auteur: Eveline Druncks