januari

Openbaar college: Hoe weersta ik de verleidingen van de consumptiemaatschappij?

beeld vierkant consumptiemaatschappij

Dat nieuwste model telefoon is in de aanbieding en die gave sneakers van de reclame kun je echt niet laten liggen. Datzelfde geldt voor dat abonnement op die streamingdienst want alleen daar is die leuke serie te zien. We willen wel bewuster consumeren, maar in de praktijk kiezen we vaak nog voor gemak en lage prijzen. In een nieuw openbaar college geven lector Victor Verboeket en docent-onderzoeker Jeske Nederstigt ons inzichten en tips over duurzaam consumeren en produceren. Dit openbaar college vindt plaats op donderdagavond 1 februari in de LocHal in Tilburg. Gratis toegankelijk, maar graag wel vooraf aanmelden.

Het is soms lastig om niet te zwichten voor aanbiedingen, maar als je vanuit een duurzaamheidsperspectief naar ons consumentengedrag kijkt, zie je dat we zo niet kunnen doorgaan. Overconsumptie is een belangrijke veroorzaker van de stijging van CO2-niveaus met als gevolg de opwarming van de aarde. Welke rol speel je hierin als individuele consument? Welke rol hebben de overheid en bedrijven? En hoe kan dit veranderen?

In dit openbaar college schetsen we het probleem van de consumptiemaatschappij aan de hand van de theorie, vervolgens verkennen we oplossingsrichtingen en geven we tips waar je echt iets aan hebt. Consumentenpsycholoog Jeske Nederstigt neemt hierbij de individuele consument als uitgangspunt, terwijl lector supply chain innovation Victor Verboeket kijkt naar de uitdagingen waar bedrijven voor staan.

Victor Verboeket studeerde werktuigbouwkunde en bedrijfskunde en promoveerde aan de Open Universiteit op de invloed van innovatieve productietechnologie op supply chains. Victor was de eerste twintig jaar van zijn loopbaan werkzaam in het internationale bedrijfsleven. Na een aantal jaren bij Zuyd Hogeschool werkt hij sinds 2021 als lector Supply Chain Innovation bij Fontys Venlo. Daarnaast is hij leading lector binnen het Fontys kennisthema Smart Mobility.

Jeske Nederstigt studeerde economische psychologie in Tilburg en promoveerde in 2011 op een model voor gedragsverandering. Ze werkte als docent consumentengedrag bij Fontys en is auteur van een veelgebruikt studieboek over dat onderwerp.  Vanaf  2020 is ze als  onderzoeker verbonden aan het Centre of expertise for sustainable & circular transitions.

Wat, waar en hoe?
Openbaar college, donderdag 1 februari, 19.30-21.00 uur (inloop vanaf 19.00 uur)
LocHal, Burgemeester Brokxlaan 1000, 5041 SG Tilburg.
Toegang gratis, maar vooraf aanmelden is verplicht via dit formulier.
Fontys Hogeschool organiseert dit college in samenwerking met de Kennismakerij (bibliotheek Midden-Brabant).

Openbare colleges Fontys
In de hedendaagse wereld ben je nooit uitgeleerd. Een leven lang nieuwsgierig blijven is dan ook geen keuze meer, maar een must. Fontys is als kennispartner actief in de regio om de professionals van de toekomst op te leiden. We willen onze kennis niet alleen delen met onze studenten, maar ook met jou. In toegankelijke openbare colleges gaan onze docenten, onderzoekers, studenten en lectoren in op actuele ontwikkelingen en thema’s. Dat levert je niet alleen kennis en informatie op, maar ook verrassende inzichten. Meer informatie over onze colleges vind je op de website

Tekst: Ingrid Oonincx