januari

Onderwijsmaand op de BIC

Samenwerking tussen Fontys, AVANS en Summa College en het bedrijfsleven verbeteren

Onderwijsmaand BIC

De maand januari was onderwijsmaand op de Brainport Industries Campus. Vertegenwoordigers van Fontys Engineering, AVANS en Summa College gaven daarom op dinsdag 17 en donderdag 19 januari presentaties aan het bedrijfsleven. Hierbij stond het verbeteren van de samenwerking tussen de bedrijven op de BIC en de scholen centraal.

Rol van bedrijfsleven in het onderwijs
Hoe wordt het onderwijs bij Fontys Engineering, AVANS en Summa College vormgegeven? En welke rol heeft het bedrijfsleven hierin? Deze vragen stonden centraal tijdens de presentaties van 17 en 19 januari op de BIC. “Veel bedrijven hebben geen idee hoe het curriculum van de studenten eruit ziet en hoe zij daarop in kunnen spelen”, vertelt Mark Aelmans van Fontys Engineering. “Tegenwoordig zijn er gedurende de hele opleiding mogelijkheden om in contact te komen met bedrijven.” Tijdens de presentaties laten de scholen zien wat die mogelijkheden zijn.

Van stages tot gastlessen, workshops, cursussen en zelfs meedenken met de opbouw en opzet van het curriculum: de rol van het bedrijfsleven kan enorm zijn. De samenwerking heeft daarbij voor iedereen een toegevoegde waarde. Studenten krijgen een goed beeld van het bedrijfsleven binnen hun sector. De bedrijven dragen op hun beurt bij aan het opleiden van engineers in de Brainportregio met relevante kennis en een connectie met het bedrijfsleven.

Presentatie lijdt tot nieuwe ideeën
Het doel van de bijeenkomsten was informeren. Er hoefden nog geen concrete acties of oplossingen bedacht te worden. Toch leidden gesprekken tussen de scholen en de bedrijven tot enkele ideeën om samenwerking te verbeteren. Bijvoorbeeld een eventkalender van alle onderwijsevenementen op de BIC zoals de eindpresentaties van projecten. “Zo kunnen de bedrijven zien wat er allemaal in het onderwijs gebeurt, maar zijn ze ook op de hoogte van deadlines zoals het aanleveren van opdrachten of wanneer ze hun vraag voor stagiaires door moeten geven”, legt Mark uit.

Daarnaast zijn de bedrijven op zoek naar een platform waar ze opdrachten en vacatures kwijt kunnen, specifiek gericht op de Brainportregio en de BIC. “Sommige opdrachten zullen alleen voor het mbo of het hbo interessant zijn, terwijl andere opdrachten juist voor studenten van alle scholen beschikbaar zijn”, zegt Mark. “Dat maakt niet uit, dat kunnen de bedrijven dan gewoon aangeven op het platform.”

De eerste link is gelegd
Hoewel de scholen met deze stappen al aan de slag kunnen, was het evenement toch echt voornamelijk bedoeld om te netwerken. “Het belangrijkste is dat er nu een persoonlijk contact is tussen de bedrijven en de scholen”, zegt Mark. “Je hebt er een gezicht bij en de eerste link is gelegd!”

Auteur: Inge Joosten