Eindhoven,
maart

‘The functional field of food law, reconciling the market and human rights’

Bart Wernaart werkt mee aan nieuwe publicatie

1e72683b-5a32-40d9-89cb-7b09e58df8c4

Eind van deze maand kunnen we weer uitzien naar een nieuw boek waaraan Bart Wernaart, docent Recht & Ethiek bij Fontys Hogeschool International Business and Management, een belangrijke bijdrage heeft geleverd. Ditmaal gaat het om ‘The functional field of food law, reconciling the market and human rights’, waarvan Bart een van de vijf editoren was. In het boek, waarvan Bart ook twee hoofdstukken zelf heeft geschreven, komen belangrijke thema’s aan bod die zich afspelen op het snijveld van economie, mensenrechten en levensmiddelenrecht.

Het boek bestaat uit 29 hoofdstukken en is geschreven door wetenschappers van over de hele wereld die hun steentje hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van het vakgebied levensmiddelenrecht. Bart: “We hebben het boek samengesteld ter ere van het afscheid van Bernd van der Meulen, Professor binnen de Law and Governance Group van de Universiteit van Wageningen en een echte pionier binnen dit jonge juridische vakgebied. We hebben zijn afscheid als hoogleraar aangegrepen om dit bijzondere boek samen te stellen, een boek waarin we een groot aantal experts een update laten geven over hun nieuwste inzichten op het kruispunt van levensmiddelenrecht, marktwerking en mensenrechten.”

Editor en auteur
Bart gaf als editor feedback op de aangeleverde hoofdstukken en zorgde samen met zijn mede-editoren voor een gestroomlijnd inhoudelijk en taalkundig geheel. Bovendien komen twee van de hoofdstukken uit zijn eigen koker. “In het ene hoofdstuk neem ik Zuid-Afrika, India en Colombia onder de loep. Drie landen die worden geroemd om het feit dat het mensenrecht op adequate voeding er een juridisch afdwingbaar recht is,” aldus Bart. In het hoofdstuk schetst hij echter een veel minder rooskleurig beeld. Het andere hoofdstuk heeft hij samen met een rechter van het Gerechtshof in Den Haag geschreven. Hierin wordt beschreven hoe de afdwingbaarheid van mensenrechten in de redenering van de Nederlandse rechter kan doorwerken. Het betreft een uniek hoofdstuk waarin de rechtswetenschap en rechtspraktijk elkaar ontmoeten.

Twee werelden samengebracht
Samenvattend kunnen we stellen dat The functional field of food law een boek is waar twee werelden worden samengebracht die normaal gezien strikt gescheiden blijven: de wereld van het levensmiddelenrecht en die van het recht op voedsel. Het boek wordt gelanceerd tijdens het World Congress on Food Safety and Security op 26 maart 2019 in Leiden.

Klik hier voor meer informatie over het boek, samengesteld door Altinay Urazbaeva, Anna Szajkowska, Bart Wernaart, Nikolaas Tilkin Franssens en Rozita Spirovska Vaskoska.

Over de auteur
Bart Wernaart (1983) is docent Recht & Ethiek bij Fontys Hogeschool International Business and Management, onderzoeker voor het Lectoraat Smart Marketing and Strategy en postdoc onderzoeker voor Smart Society. Daarnaast is Bart professioneel muzikant. Hij is getrouwd met Sylvia en de trotse vader van twee kinderen. Eerdere boeken die van Bart zijn verschenen, zijn:

The enforceability of the human right to adequate food (2013)
Ethiek en economie (2015)
International law and business (2017)
Ethics and business (2018)

Meer informatie over de schrijver vind je op: www.drwernaart.com en www.facebook/drwernaart

Auteur: Marieke Peeters,Tekstbureau Drukletters
Foto: Shanti Media