februari

Nieuwe onderzoeken High Tech Systems and Materials

Kick off sessie 13 feb 01

Het Fontys onderzoeksveld High Tech Systems and Materials startte op 13 februari met een nieuwe onderzoeksfase: veertien projectleiders presenteerden hun plannen aan elkaar en aan andere geïnteresseerden. Om van elkaar te leren, elkaar te informeren en om samen te werken aan een duurzame HTSM-onderzoekscommunity. De onderzoeken zijn gebaseerd op vraagstukken uit het bedrijfsleven en hebben de looptijd van een of twee jaar.

De bijeenkomst werd georganiseerd door Fontys Centre of Expertise HTSM. Een deel van de projecten wordt vanuit het Centre gefinancierd, met als doel hightechbedrijfsleven en hoger beroepsonderwijs solide aan elkaar te verbinden. De betrokkenheid van bedrijven is een voorwaarde voor het verkrijgen van projectsubsidie. “We werken samen om de innovatieve slagkracht van onze werkveldpartners te versterken. Daarnaast stimuleert praktijkgericht onderzoek de ontwikkeling van zowel Fontysdocenten als -studenten,” aldus Rink Lycklama à Nijeholt van het Centre of Expertise.

De verscheidenheid aan nieuwe onderzoeksonderwerpen is groot, maar de veelheid is grofweg te verdelen in twee categorieën:

1. Onderzoeken waarbij techniek wordt ingezet voor het oplossen van een maatschappelijk vraagstuk.
    (Deze onderzoeken worden gedaan vanuit het Fontys zwaartepunt TEC for Society, thema HTSM.)
  2. Onderzoeken waarbij naar technische innovaties wordt gezocht voor het oplossen van een specifiek technisch vraagstuk.
    (Deze onderzoeken worden gefinancierd door het Centre of Expertise HTSM.)

De projecten hebben een looptijd van een jaar, twee projecten gaan zelfs twee jaar draaien. Op 4 juni aanstaande presenteren de onderzoekersleiders, samen met bedrijfspartners en betrokken studenten, hun eerste resultaten. Dit gebeurt tijdens ASQ Fontys, het B2B-hightechevent van Fontys, dit jaar in de Brainport Industries Campus.

De nieuwe projecten in vogelvlucht:

1. Wearable sensors in de zorg voor mensen met dementie.
Het ondersteunen van de zorg met behulp van wearable sensors, bedoeld voor het detecteren van onbegrepen gedrag bij mensen met dementie.

2. Neurofeedback & stressreductie bij vrouwen met hartkramp
AI-toepassing van bio- en neurofeedback bij het constateren en reduceren van stress, gericht op vrouwen tussen 40 en 65 jaar, met microvasculaire angina pectoris.

3. Gamesc IoT (project 2)
ln het project wordt een meetopstelling voor een luchtwasser in de varkenshouderij ontwikkeld. Er wordt getest of een bestaand systeem voldoende effectief is.

4. ToFuSPSeS (Towards Future Smart Plant Sensing)
SystemWireless sensornetwerk voor smart farming. Sensoren aan planten die de gezondheidsfactoren meten en via een chip draadloos communiceren met centraal netwerk.

5. Plasma makes blue hydrogen
Een veilige Fontys plasmareactor bouwen, die de splitsing teweegbrengt van methaan in koolstof en waterstof.

6. Deliver-E @Fontys
Op zoek naar een slim, modulair, verwisselbaar en lichtgewicht battery pack voor e-scooters (bijvoorbeeld voor Domino Pizza), bedoeld voor zero-emissie stadsdistributie.

7. Battery Packs for Smart Mobility Applications
Hoe kunnen we battery packs (bijvoorbeeld voor e-bikes) beter, slimmer en herbruikbaar maken?

8. RAMSES (Reinforced Additively Manufactured Structures for Extended Survival)
Onderzoek naar verbetering van vermoeiingslevensduur van 3D-geprinte elastische elementen.

9. CENACO
Ontwikkeling, realisatie en test van een koelsysteem voor het koelen van vermogenselektronica door middel van vloeistofkoeling in een gesloten koelcircuit op basis van natuurlijke convectie.

10. ROAZ 2 (Robot acties in de zorg)
Een standaard zorgrobot (Pepper) is onvoldoende uitgerust voor navigatie en spraak. Hoe kun je de robotsoftware zo programmeren dat hij meer doet dan alleen het standaard kunstje, maar ook interactie-skills aanleert?

11. Biologische regelsystemen: Aquaponics
Voedsel verbouwen waarbij conventionele aquacultuur (bijvoorbeeld kweken van vissen) in een gesloten kringloop wordt gecombineerd met hydrocultuur (kweken van planten in water).

12. High Precision Weed Electrocution (tweejarig project)
Bestrijden van onkruid via de inzet van elektro-executie (elektriciteit), nauwkeurig gedetecteerd en individueel.

13. Automatisch tellen en classificeren van aaltjes (tweejarig project)
Kunnen de handmatige werkzaamheden van het tellen en classificeren van aaltjes (wormachtige beestjes) in een bodemmonster worden geautomatiseerd?

14. Burger snuffelnetwerk (tweejarig project)
Het realiseren van 25 betaalbare draadloze sensormodules voor het meten van fijnstof, temperatuur, relatieve vocht en luchtdruk.

15. Re-Kurk: inzamelen, sorteren, scheiden en hergebruiken
Het doel is kurkafval op economisch rendabele wijze te scheiden op kwaliteit, om deze uiteindelijk te hergebruiken als grondstof voor hoogwaardige nieuwe kurkproducten.

16. Assisted Cleaning Solutions
Een schoonmaakbedrijf is op zoek naar technologische oplossingen die schoonmaakwerk kunnen vergemakkelijken, aangenamer en efficiënter maken.

Meer informatie over de projecten is begin maart online vindbaar via www.fontys.nl/htsmonderzoek.

Auteur: Christel Ruijs

TEC for Society

De maatschappij verandert razendsnel en vraagt een meer ondernemende en nieuwsgierige houding van studenten en professionals. Fontys ziet het als haar opdracht om in dit proces een centrale rol te spelen. Kennis en vaardigheden die hiervoor essentieel zijn noemen we TEC: Technology, Entrepreneurship en Creativity. Wie over TEC-skills beschikt, wil begrijpen hoe technologie vraagstukken kan oplossen, durft te ondernemen en zoekt naar creatieve oplossingen en samenwerkingen. Onze studenten, afgestudeerden, docenten en onderzoekers leveren zo een proactieve bijdrage aan een duurzame en inclusieve samenleving. TEC for society!