Eindhoven,

Nieuw Explore Lab en Skills Lab voor zorgopleidingen in TF gebouw

wiegerinck-3644-170-module-001c.jpg

In de maanden juli en augustus worden in het Fontys gebouw aan de Ds. Th. Fliednerstraat een Explore Lab en een Skills Lab gerealiseerd. Studenten van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid en Fontys Paramedische Hogeschool krijgen hier de ruimte om te oefenen, fouten te maken, te leren en hun talent te ontwikkelen in wisselend in te richten praktijksituaties.

In de toekomst ontstaan grote zorgvraagstukken waarvan de inhoud nu nog niet bekend is. Om deze vraagstukken op te kunnen lossen, is het belangrijk dat opleidingen en professionals uit verschillende disciplines hun kennis, vaardigheden, beschikbare faciliteiten en technologieën bundelen en samenwerken met partners uit het werkveld. Door gezamenlijk oplossingen te verkennen en te testen, kunnen innovatieve oplossingen worden bedacht.

Hiervoor is het nodig dat opleidingen aandacht besteden aan het ontwikkelen van zogenaamde ‘21st century skills’, naast de essentiële beroepsspecifieke vaardigheden.

Dit vraagt aanpassingen in het onderwijscurriculum en daarmee in de onderwijsomgeving. Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) en Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid (FHMG) hebben gezamenlijk in kaart gebracht hoe de onderwijsomgeving zo kan worden aangepast dat alle studenten ruimte hebben om te werken aan beroepsspecifieke skills voor de 21e eeuw.

Zelf doen
Het Explore lab wordt letterlijk een doe-het-zelf onderwijsomgeving die studenten kunnen inrichten naar de behoefte van hun onderzoeksproject. Alle technologie van licht, camera’s, sensoren en verluchting wordt plug&play verwerkt in het plafond. Met behulp van theatertechniek, draadloze applicaties en variabele verlichting(skleuren) kunnen diverse omstandigheden gesimuleerd worden. Aangevuld met verplaatsbare units, flexibele wanden en toneelgordijnen verandert de onderzoeksomgeving binnen een dag.

Skills Lab voor Orthopedische Technologie
Naast het bieden van ruimte voor 21st century skills wordt komende zomer ook geïnvesteerd in een Skills Lab (werkplaats) voor Orthopedische Technologie (OT), sinds kort een differentiatie van de opleiding Mens & Techniek. Hierdoor wordt het mogelijk het tweede jaar van de opleiding naar Eindhoven te halen, waarvoor studenten nu nog moeten uitwijken naar Thomas More in het Belgische Geel. Door de komst van het Skills Lab kan de gehele opleiding in Eindhoven worden aangeboden.

Daarnaast kunnen ook de andere opleidingen en de EGT-partners profiteren van de technische mogelijkheden van het Skills Lab. Hieraan blijkt grote behoefte te bestaan.

Met deze investering in de onderwijsomgeving van Fontys gebouw TF hebben FPH en FHMG een compleet aanbod voor alle opleidingen om te kunnen werken aan essentiële vaardigheden. Fontys heeft het Explore Lab ontworpen in nauwe samenwerking met de diverse toekomstige gebruikers en Wiegerinck architectuur stedenbouw.

EGT Living Lab
Het Explore Lab biedt ook ruimte aan het EGT Living Lab (het Lab van het Fontys Expertisecentrum Gezondheidszorg en Technologie). Het huidige EGT-lab krijgt hierdoor de ruimte om echt te investeren in onderzoek en onderwijs, waarbij Fontys, samen met EGT-partners, werkt aan technologische ontwikkelingen in de gezondheidszorg, door met elkaar te experimenteren en te leren.