augustus

Minister Koolmees opent nieuwe studiejaar

koolmees1

Bij de traditionele studiejaaropening van Fontys, aanstaande maandag 27 augustus, is minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) de hoofdspreker. Na een welkomstwoord van Nienke Meijer, bestuursvoorzitter van Fontys, en een inleidend verhaal over het belang van onderwijsinnovatie, TEC-skills en TEC for Society (het nieuwe zwaartepunt van Fontys, red.) en – vooral - van het stimuleren van een leercultuur in Nederland, is het de beurt aan de minister.

Koolmees zal een minuut of twintig spreken over een onderwerp waar hij en zijn collega-minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) volop mee bezig zijn sinds het aantreden van het kabinet: een leven lang leren, of - zoals het tegenwoordig steeds vaker genoemd wordt - een leven lang ontwikkelen. In maart hebben beide bewindslieden een brief naar de Kamer gestuurd waarin zij het belang van dit onderwerp nog eens aanstippen. Destijds is afgesproken dat er rond deze tijd een uitgewerkte versie van deze brief zou verschijnen, waarin onder meer ook een advies van de SER (2017) is verwerkt. Deze brief zal in september naar de Tweede Kamer gaan. Vooruitlopend daarop schetst minister Koolmees bij Fontys welke invloed de razendsnelle maatschappelijke ontwikkelingen en de daarbij horende onzekerheid hebben op studenten én op werknemers. Crux is volgens de minister dat ‘de onzekerheid over de toekomst een bepaalde flexibiliteit vraagt, en een bereidheid (nieuwsgierigheid) om permanent te blijven leren.’ Ook zal hij ingaan op de oproep van Nienke Meijer aan het kabinet en sociale partners om te blijven investeren in de ontwikkeling van werknemers en het bijbrengen van de juiste vaardigheden en kennis.

• Maandag 27 augustus, 15.00 uur
  • Aula van gebouw R5, Eindhoven