Eindhoven,
september

Mijn minor; ‘Ik heb geleerd om te durven, om iets te proberen, om het gewoon te doen’

Mijn minor

In de Fontys minoren staat het ontwikkelen van talenten, het verdiepen van vakkennis en het verbreden van de horizon centraal. De minoren staan daarom midden in de maatschappij. In deze serie vertellen studenten over hun ervaringen.

LenaJanssen_Liggend

Lena Janssen uit Eersel studeert Sportkunde aan Fontys Sporthogeschool in Eindhoven. Zij volgde de minor: Ondernemerschap.

‘De begeleiders bij de minor Ondernemerschap hebben me de weg gewezen. Ik ben nu ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, ze hebben geholpen met het opzetten van een boekhouding. Die kennis had ik gewoon niet. En door deze minor liggen de wenskaarten die ik al eerder maakte, nu in drie winkels. De minor heeft me veel gebracht.

Ik heb er voor gekozen om mijn project alleen te doen. De bedoeling was om voor een bestaand bedrijfje of voor nog alleen een idee, een plan uit te werken om dit bedrijfje in de markt te zetten en goed te laten draaien. Ik wilde mijn eigen bedrijfje hiervoor gebruiken.

Een van mijn hobby’s is het maken van wenskaarten, handgeschilderd in aquareltechniek. Ik had al wel een paar ideeën over wat ik wilde, maar wist niet goed hoe ik het moest aanpakken. De begeleidende docenten zagen potentie in mijn idee en in mijn kaarten. Ik hoefde voordat we begonnen niet echt een groot ondernemingsplan te maken. We planden van week tot week.

Ik verkocht al wel wat kaarten maar het ging zo goed draaien dat het handmatig schilderen niet meer om te doen was. Op aanraden van mijn coach heb ik toen de kaarten laten drukken. Ik dacht aan 500 stuks om mee te beginnen, maar mijn coach zei meteen: 1000 stuks. Het liep zo goed, ik ben nu weer zo goed als uitverkocht.

Ik werk ook in een winkel en heb gevraagd of ik daar mijn kaarten zou mogen verkopen. Dat was geen probleem en nu liggen ze in alle drie de vestigingen: in Eersel, Dommelen en Luyksgestel. De minor liep van februari tot en met juli en heeft me veel gebracht: ik heb een eigen website (www.by-lena.nl), ik heb net 2000 kaarten besteld en ben nu bezig met een herfst- en kerstkaartenlijn. Ik wil met mijn kaarten inspelen op de tijd van het jaar. Ik kan echt zeggen dat deze minor voor mij precies op het juist moment op mijn pad  is gekomen’.

Wil je meer informatie over onze Fontys minoren? Of hulp bij minorkeuze? Kijk op fontys.nl/minor