Mannen van de Pabo nemen basisschool in Tilburg over

man23.jpg

Op dinsdag 21 juni nemen de mannen van de Pabo, Mandaad, samen met mannelijke docenten van Fontys Hogeschool Kind en Educatie de basisschool Helen Parkhurts in de Tilburgse wijk De Reeshof over. De vaste leerkrachten van Helen Parkhurst gaan die dag op studiedag. De mannen willen op deze manier aandacht vragen voor het tekort aan mannelijke leerkrachten in het basisonderwijs.

De dag zal worden geopend met een HAKA, bekend van het rugbyteam van Nieuw Zeeland, en er is extra aandacht voor ontdekkend leren waarbij spannende, ‘stoere’ uitdagingen centraal staan. Maar er wordt natuurlijk ook serieus les gegeven, in duo’s; de lessen worden samen voorbereid en natuurlijk ontbreekt het mannelijke aspect niet. Na afloop van de lesdag zal er worden geëvalueerd en nagegaan tot wat voor een follow up dit alles zal kunnen leiden.

Mannentekort
Het is een open deur te constateren dat het beroep van basisschoolleraar in Nederland voor het grootste deel wordt uitgeoefend door vrouwen. Dat is lang niet altijd zo geweest. Een groep mannelijke studenten van Fontys Hogeschool Kind en Educatie, Pabo Tilburg, Mandaad, (zie facebook) maakt zich daarom al weer een aantal jaren, op uiteenlopende , veelal ludieke wijze, sterk voor meer instroom van mannelijke studenten op de pabo en - vanzelfsprekend – uiteindelijk voor meer mannen in het basisonderwijs zelf. De landelijke campagne van pabo’s met ondersteuning van minister Bussemaker, www.veelmeermeester.nl, ondersteunt dergelijke initiatieven middels voorlichting, onderzoek dat uitwijst dat meer diversiteit een basisschoolteam sterker maakt en meer een afspiegeling vormt van de maatschappij en innovatie. De studenten hebben zelf actie ondernomen tot een zgn. Schoolovername, van basisschool Helen Parkhurst, (www.helen-parkhurst.nl) voor de duur van één dag. Zij zochten daartoe contact met de Opleidingsschool zelf, het bestuur waartoe deze school behoort -Xpect Primair- en uiteraard Fontys Hogeschool Kind en Educatie, Pabo Tilburg.