11
mei
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Maak kennis met Farzam van de sollicitatie-app Reeply

Farzam Madani - Reeply

Solliciteren, maar dan nét even anders: met de app Reeply kunnen studenten op zoek naar een (bij)baan snel en doeltreffend solliciteren middels een zelf opgenomen videoboodschap. Student Marketing Management aan Fontys Venlo Farzam Madani kwam met zijn partners Maximilian Nols en Marc Schäfer op het idee voor de app, die op het punt staat om live te gaan. 

Voordelen voor de student 
Maar wat is nu precies het voordeel voor de student die een baan of stage zoekt, ten opzichte van de gangbare platformen? Farzam legt het uit: “Reeply is een snel carrièreplatform dat past bij de levensstijl van studenten en jongeren. Het werkt als volgt: de gebruiker maakt een profiel aan, op eenzelfde manier als -bijvoorbeeld- Facebook. Vanaf dat moment kan men posts creëren of communiceren met elkaar en met potentiële werkgevers.” 

“Er kan zo snel op banen, bijbanen of stages gereageerd worden door een video van zichzelf te maken, waarbij ook het cv en andere relevante documenten toegevoegd kunnen worden. De eerder genoemde video pitch is hierbij heel belangrijk, en een methode om overal gemakkelijk te solliciteren. En, niet onbelangrijk: voor de sollicitant is het gebruik van Reeply gratis: de aanbieder betaalt voor het plaatsen van zijn job op de app.” 

Een bezoekje aan de website van de app laat zien dat gebruiksgemak centraal staat bij Reeply. Zo is er een mogelijkheid om via LinkedIn in te loggen, en komt de app zowel voor Android als iOs beschikbaar. Inloggen, profiel creëren, en solliciteren (of pitchen): de belofte is dat het allemaal binnen een mum van tijd gedaan kan worden. Voor de doelgroep van Reeply is dat ontzettend belangrijk, legt Farzam uit: “Het moet voelen als social media, maar met een serieus doel: het binnenhalen van een nieuwe functie of baan. Een ‘Reeply’ (videosollicitatie) is dus eigenlijk je persoonlijke motivatie, visitekaartje en eerste kennismaking met een potentiële werkgever in één. 

De interactieve methode van solliciteren die Reeply promoot, is wellicht niet voor iedereen weggelegd. Farzam en zijn team realiseren zich dit, zo legt hij uit: “Ik denk dat het voor sommige -wat meer introverte- mensen misschien lastig kan zijn om een Reeply te maken. Ook is het voor veel mensen een totaal nieuwe methode van solliciteren, even wennen dus. Daarom bieden we via de app ook richtlijnen om een zo goed mogelijke Reeply-video te maken, waardoor je je kansen op succes kunt vergroten. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat je uiteindelijk altijd wel een persoonlijk gesprek krijgt wanneer je op zoek gaat naar een baan. Dit is eigenlijk niet meer dan het begin van een kennismaking. Daarnaast zullen er mensen zijn die dit een heel prettige, snellere manier van solliciteren vinden.” 

Voordelen voor de werkgever 
Ook voor de aanbieder van een job, stageplaats of researchfunctie biedt Reeply voordelen, vertelt Farzam. “Het is een snelle en doeltreffende manier om met de gewenste doelgroep in aanraking te komen: een groep mensen die opgegroeid is met het gebruik van social media en selfiecams. Dit kan voordelen bieden voor het selectieproces, je krijgt een inkijkje in iemands persoonlijkheid. Wij geloven dat iemand zichzelf in een video beter kan laten zien dan in bijvoorbeeld een motivatiebrief.” Lachend voegt hij hieraan toe: “Worden die nog niet allemaal door AI geschreven?” 

De inkomsten van Reeply moeten naast de werkgevers ook vanuit adverteerders komen. Voor de beoogde doelgroep van het platform is het belangrijk dat Reeply laagdrempelig te gebruiken is, vertelt Farzam. “Het is een doelgroep die gewend is aan gebruiksgemak en gratis gebruik van social media. Door het reageren -Reeply’en- voor de sollicitant gratis te maken hopen we een grote doelgroep aan te trekken.” 

Deelname aan het pitchbattle 
Met Reeply is Farzam één van de deelnemers aan het Fontys Student Startup Festival. Een fijne manier om Reeply onder de aandacht te brengen, vindt Farzam. “Vanaf 15 mei wordt de app gelanceerd, dat is de early-acces-versie. Ik zou het geweldig vinden als mensen tijdens het Startup Festival de app uit willen proberen en ons van feedback kunnen voorzien. Uiteindelijk wordt het product daar alleen maar beter van, omdat je daar andere inzichten van krijgt. En wie weet is er iemand in de zaal die bereid is in de app te investeren, dat zou heel mooi zijn.” 

Ook het wedstrijdaspect en de prijs voor de winnaar spreekt Farzam aan. “Natuurlijk willen we winnen. We zijn ontzettend enthousiast over Reeply en willen de app graag doorontwikkelen. Daarvoor is natuurlijk wel geld nodig. Iedere softwareontwikkelaar weet dat er altijd wel iets is dat verbeterd kan worden om de app en de gebruikerservaring nóg beter te kunnen maken.” 

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap