Eindhoven,

'Lezen voor het leven': nieuw boek over persoonsvorming via taal- en cultuuronderwijs

Lezen voor het leven, Deugden in de wereldliteratuur

lezen voor het leven

Welk boek heeft je karakter mede gevormd? En hoe richt je als docent je taal- of cultuurlessen zo in dat ze vormend voor je leerlingen zijn? Het recent uitgekomen boek ‘Lezen voor leven, Deugden in de wereldliteratuur’ van het lectoraat Beroepsethiek - onder redactie van lector Wouter Sanderse - biedt inspiratie aan docenten en lerarenopleiders die de vormende kracht van verhalen nog meer willen benutten.

Ook aan schoolleiders en beleidsmakers die invulling willen geven aan ‘bildung’, biedt dit boek concrete handvatten. Het uitgangspunt is een deugdenbenadering die focust op de goede en minder goede eigenschappen van personages en leerlingen. Het stimuleert de lezer zich af te vragen hoe het eigen karakter in elkaar zit.

In dit boek met aansprekende illustraties worden zes vormende romans uit de westerse cultuur uitgelicht. Dat zijn het epos Herakles, Cervantes’ Don Quichot, De Fabels van La Fontaine, Goethes Het lijden van de jonge Werther, Couperus’ Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan en Orwells Nineteen Eighty-Four.

Collega’s Claudia van Werkhoven, Sofie Jochems, Antonet Chermanne, Johannes Monheim van Fontys Lerarenopleiding Tilburg schreven een hoofdstuk, waarin ze een les uitwerken over ethische thema’s in klassiekers uit de wereldliteratuur. Ook staan in het boek interviews met Jan Terlouw, Jet Bussemaker, filosoof Marta Nussbaum, en lerares Nederlands van het jaar 2016, Maaike van Herwaarden. Een inzage-examplaar vind je hier en het boek is hier te bestellen.

auteur: Monique van Laar