Eindhoven,

Jan Grolleman: ‘Samenwerking FHK en Mundial is een rijke ervaring’

dgjangrolleman.jpg

In de aanloop naar Festival Mundial op 27 en 28 juni in Tilburg zijn studenten druk bezig met hun bijdrage aan het festival. Jan Grolleman vertelt over de grote uitdaging die de studenten aangaan en wat de FHK studenten tijdens het festival presenteren.

Over mezelf
Jan Grolleman is mijn naam, opgeleid in Groningen, woon in Rotterdam en ben verbonden aan de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Daarnaast werk ik vanuit mijn studio in Rotterdam, waar we op dit moment een entreegebied ontwerpen voor een park en, samen met een architectenbureau, onderzoek doen naar zelforganisatie in de stad. Binnen Fontys Kunsten was ik aanvankelijk docent tekenen/schilderen; later werden het projecten met de focus op externe partijen en locaties. Daar waar het laboratorium ophoudt en een ander avontuur begint.

Over Festival Mundial
Een van die avonturen is de minor Interdisciplinaire Projecten, een samenwerking met Festival Mundial in Tilburg. Het festival is met de focus op wereldmuziek uitgegroeid tot een event voor Urban muziek uit alle werelddelen. Naast de nadruk op muziek kent het talloze parallelle multidisciplinaire activiteiten. Het open karakter met opties voor crossovers maakt het tot een ideale leerervaring voor kunststudenten. De locatie in de Spoorzone levert de perfecte verbinding met de stad; de urbane context is zichtbaar aanwezig. Het cultureel erfgoed van dit gebied en het aangenaam Tilburgs-Brabants maakklimaat maakt een bezoek aan Festival Mundial tot een rijke ervaring

Over de minor interdisciplinaire projecten

De minor IP bestaat uit twee onderdelen: onderzoek & productie. Onderzoek doen we het eerste semester met de korte producties, communicatietraining, filosofie en ondernemerschap. Daarna maken we producties voor Mundial. Brainstormen, trailers maken, plannen smeden, plannen weggooien en opnieuw beginnen. Maar ook projectplan schrijven, begroting aanleveren en sponsors zoeken. En na 7 weken is er de pitch voor Mundial. Met als belangrijkste criteria of het past binnen het festival, en er tegelijkertijd iets nieuws aan toevoegt. Dit jaar doen we voor de tweede keer mee met 4 producties, 15 studenten uit de verschillende kunstopleidingen.

Over de vier IP-Mundial producties
FORTUNE TELLER
draait om de toekomst. In een van het publiek afgeschermde draagstoel zit een waarzegster die de gast van Mundial de toekomst voorspeld. Daarna gebeurt er iets bijzonders… Nooit was de toekomst zo dichtbij. Door studenten Beeld, Communication/Design, Circus en Dans.

LOOPBAAN is een stormbaan zoals de kantoormedewerker die dagelijks tegenkomt, maar dan anders. Laptops en muizen, rijdende bureaustoelen en zwevende toetsenborden. De bezoekers strijden om de titel 'werknemer van de dag'. Alles kleurt blauw, de kleur van sleur en tunnelvisies. Door studenten Theater, Communication/Design en Rock.

Zonder mobiel is het leven maar eenzaam. Maar op Mundial is SOLARITY. Terwijl de telefoon met zonne-energie wordt opgeladen wordt de bezoeker uitgedaagd voor een andere vorm van contact en een foto shoot in een mega fotoframe. Door studenten Dans en Conservatorium.

De mannen van THE BLIND SESSIONS maken het samen musiceren mogelijk zonder elkaar te zien. In vier containers staan muziekinstrumenten om op te spelen; zingen kan ook. Je ziet niemand maar hoort altijd iemand anders spelen. Door studenten Rock en het Conservatorium.

Over Denk Groter
De samenwerking met Mundial is een vorm van groter denken. Een alliantie zonder vaststaande uitkomst maar met aanstekelijke drive en realiteitszin. De werkelijkheid van het festival leert veel. Fontys Kunsten realiseert zich dat de kunsten niet aan de zijlijn kunnen staan, maar dat het veld waarin ze iets te melden heeft groter is. Tilburg ligt vol kansen. Het verplicht tot investeren in de stad en partijen die er toe doen.

Studenten en medewerkers betalen voor een weekendticket maar € 27,50. Klik HIER om je kaarten te bestellen.