november

Internationale dag van het talent: Talentgericht werken in het onderwijs

etienne-girardet--ktUX4KHlU8-unsplash

Vandaag, woensdag 24 november, is de internationale dag van het talent. Een dag die Fontys op het lijf is geschreven. Talentgericht Fontys is één van de drie beloftes die wij als kennisinstelling doen. Als publieke hbo-instelling hebben we een belangrijke maatschappelijke opdracht: we ontwikkelen talent. Talent van studenten, dat op de eerste plaats, maar ook talent van onze medewerkers en het talent van professionals uit de regio. Talentgericht onderwijs en talentgericht personeelsbeleid gaan dan ook hand in hand.

Katja Pardoen, Learning en Development consultant bij dienst P&O en betrokken bij het Fontys-programma docentprofessionalisering: “Sterk aan onze benadering is het ‘practice what you teach principe’. Talentontwikkeling van studenten is een van onze speerpunten, en dat vragen we ook van onze medewerkers. Als docent geef je het goede voorbeeld in het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talent.” Fontys streeft ernaar om samen te ontwikkelen naar wendbare en talentgerichte professionals.

Marian Thunnissen, lector Dynamische Talentinterventies bij Fontys HRM en Psychologie: “In veel gevallen wordt bij talent gedacht aan het individu, en de acties die je kunt ondernemen om zijn of haar talent tot bloei te laten komen. Echter, veel mensen werken in een team, en juist daar liggen veel mogelijkheden voor talentgericht werken. Talentgericht werken gaat uit van het benutten van de diversiteit in een team om het werk gedaan te krijgen (zie download bij dit bericht voor bundel talentgericht werken in teams). Niet iedereen hoeft precies hetzelfde te kunnen, en je kijkt binnen het team hoe je het werk onderling kunt verdelen naar gelang de sterke punten van een ieder. De vrees van leidinggevenden dat er bij talentgericht werken werkzaamheden blijven liggen of dat er onvoldoende gepresteerd wordt is ongegrond.”

Het binnen een docententeam gebruik maken van de talenten past goed bij de vele ontwikkelingen in het hbo: een groter accent op coaching, samenwerking met studenten en werkveld in hybride leeromgevingen, de groei aan praktijkgericht onderzoek. Er spelen vele ontwikkelingen die het werk van docenten raken. De docent is niet langer de man of vrouw voor de klas; andere rollen worden ook belangrijk. Die nieuwe rollen bieden docenten kansen om die dingen op te pakken die bij hun sterke punten en interesses liggen.

Bovendien, zo stelt Anne-Marie Kuijpers, als adviseur onderwijs en teamontwikkeling betrokken bij het Fontys-programma docentprofessionalisering: “De kwaliteit in het onderwijs wordt mede bepaald door de tevredenheid en trots van de medewerkers. Juist talentgericht werken, waarbij gebruik wordt gemaakt van de verschillende talenten in het team, draagt bij aan het welzijn van en de individuele balans voor medewerkers. Gebruik maken van die diversiteit in het team is de sleutel tot goed, en talentgericht onderwijs”.

Het Lectoraat Dynamische Talentinterventies en het Fontys-programma Docentprofessionalisering werken samen met in totaal 10 lectoraten en 3 strategische programma’s aan vraagstukken rondom leren en ontwikkelen van professionals in het kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen i.o. van Fontys Hogeschool.

Auteur: Hanna van Beelen