Eindhoven,
02
juni
2016
|
11:27
Europe/Amsterdam

Industrie en onderwijs slaan handen ineen om de automotive ingenieur van de toekomst op te leiden: The creative engineer

werkplaats1.jpg

Fontys Hogeschool Engineering en Automotive is met het programma Connecting Through Technology (CTT) een ingrijpend onderwijsvernieuwingsprogramma gestart. Kern van het programma is dat Fontys wil komen tot het opleiden van de creative engineer: kijken vanuit het product en dan zien welke tools/kennis je daarvoor nodig hebt om het product te realiseren. Binnen CTT zijn drie nieuwe minoren ontwikkeld, waaronder de Minor Electrisch Rijden (MER). De studenten die deze minor doorlopen, profiteren van de meest recente industriële kennis/ontwikkelingen op het gebied van electrische voertuigen. Het curriculum is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Siemens Nederland, waarbij Fontys projectleider Marcel Raijmakers een inhoudelijk leidende rol heeft gehad, samen met Jan Plak van Siemens Nederland als stuwende motor.

Intensieve samenwerking
Siemens Nederland is al jaren lang betrokken bij het onderwijs. In 2013 heeft het bedrijf met het ESBCO project (Electric Sports Car Build Off) studenten van vier hogescholen, waaronder Fontys, uitgedaagd om een elektrische sportauto te bouwen. Vanaf die tijd is de samenwerking met Fontys sterk geïntensiveerd met dit studiejaar een prachtig resultaat: de start van de minor electrisch rijden. Maar ook met de TU Delft heeft Siemens al jarenlang een intensieve band, die terug gaat naar 2008. Die band zorgde er voor dat de Fontysstudenten ook daar een deel van hun onderwijsprogramma volgden; een betere samenwerking hbo-wo is bijna niet denkbaar.

Volwaardig gesprekspartner
Bij deze minor werden de studenten bij Siemens, BICON Laboratories (specialist op het gebied van EMC), Volvo (via Fontys PTH), TU Delft en VDL Bus & Coach intensief getraind in de ontwikkelingen rond electrische voertuigen. Studenten maakten zich razendsnel nieuwe kennis eigen, kennis die vanuit de diverse disciplines naadloos op elkaar aansloot. De studenten werden dan ook als volwaardig gesprekspartner gezien bij de bedrijven. De studenten waren als team in de lead als het ging om het vertalen van de opgedane kennis naar hoe dit electrische voertuig daadwerkelijk te gaan bouwen. Een sterke interne projectleiding vanuit het team, duidelijke taakverdeling en bergen enthousiasme maakten dat de studenten een ijzersterke presentatie hebben neergezet tijdens een voorlichting over hun project bij de programmaraad van ACE – Automotive Center of Expertise - waar Fontys Hogeschool Automotive tevens een van de onderwijspartners is.

Gemeenschappelijk belang
Ies de Rooij van VDL Bus & Coach, voorzitter van de programmaraad, bevestigde dat structurele lange-termijn samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven een sleutel tot succes is om goede engineers op te leiden en af te leveren aan het bedrijfsleven. Met investeringen vanuit zowel bedrijfsleven als onderwijs blijkt er dus veel mogelijk, er is hier een gemeenschappelijk belang. Deze studenten die de vrijheid kregen zelf voor een groot gedeelte invulling te kunnen geven aan hun (onderwijs)ontwikkeling vertaalden met hun project waar CTT voor staat. De studenten hebben, na het compleet uitwerken van de theoretische kaders, nu de uitdaging op zich genomen het voertuig daadwerkelijk te gaan bouwen en de bouw voorloopt voorspoedig, binnen planning. Zij doen dit op de automotive campus in Helmond. De vele excursies/trainingsdagen bij bedrijven, het out of the box denken van het management bij Siemens en Fontys hebben gezorgd dat deze vorm van onderwijs absoluut een toekomst heeft. De drive van de studenten wakkert dit verder aan. Een drive die ze onder andere kregen bij een bliksembezoek van een dag aan Siemens eCar-HQ in Duitsland (Erlangen).

Zie ook Facebook Fontys MER.

 

 

Auteur: Vera van Honk