10
juli
2023
|
10:43
Europe/Amsterdam

‘Ik heb geleerd om breder naar onderwijsvraagstukken te kijken’

20230626_185217

Ze staan allebei met veel plezier voor de klas, maar daarnaast zochten ze óók een extra uitdaging. En dus volgden zowel Lennart Geertsen als Niels Pennings de Master Leren en Innoveren van Fontys. Ze hebben samen heel wat uurtjes geblokt en gespard en met resultaat. Niet alleen zijn ze een diploma rijker, ze merken ook allebei dat ze hun kennis kunnen overdragen aan hun collega’s. Zo werkt Lennart aan een taalvisie en zet Niels stappen met een werkwijze voor leerteams.

Waarom hebben jullie gekozen voor een opleiding naast jullie baan in het onderwijs?
Niels: ‘Toen ik aan de opleiding begon, was ik zo’n vijf jaar werkzaam als leerkracht. Ik kwam op het punt dat ik dacht: ik wil meer. Ik zocht naar diepgang.’
Lennart: ‘Ik ben in vier jaar door de pabo ‘gefietst’ en gaf les op een dorpsschool met een rustige populatie. Ook ik zocht dus naar een stukje uitdaging. Overigens heb ik 1,5 jaar na de master de switch gemaakt naar het speciaal onderwijs.’ 

Waarom deze master?
Niels: ‘Omdat je leert om de mensen binnen je school bij onderwijsinnovaties te betrekken. En je gaat aan de slag met een vraagstuk uit de praktijk, dat leek me waardevol.’
Lennart: ‘Wat mij aansprak is de veelzijdigheid van de studie. Dat zie je al aan de mensen die de master volgen: die groep is heel gevarieerd. Basisschoolleerkrachten, maar ook docenten op het mbo of het voortgezet onderwijs. Je leert veel van elkaar.’

Wat heeft de Master Leren en Innoveren je opgeleverd?
Niels: ‘Ik heb onderzoeken altijd leuk gevonden, maar in de dagelijkse onderwijspraktijk kom je daar niet zo aan toe. Binnen de school waar ik werk, Kindcentrum De Boog in Eindhoven, heb ik kunnen bewerkstelligen dat we meer vanuit de theorie en onderzoeksmatig zijn gaan werken. De lessen die je in de master leert over leiderschap zijn daarbij heel nuttig, je leert hoe je een team meeneemt in veranderingen.’
Lennart: ‘Ik heb geleerd om buiten de kaders te kijken. Binnen het basisonderwijs zit je in een vast stramien, vaak gaan dingen al jaren hetzelfde. Dan kan het best lastig zijn om het eens heel anders te bekijken. Ik heb nu de tools om wél uit die dagelijkse praktijk te stappen.’

Aan welk vraagstuk heb je gewerkt?
Niels: ‘Wij werken binnen de school met leerteams. Dat zijn teams die zich bezig houden met innovatie en ontwikkelingen die aansluiten bij onze visie. Ik heb hiervoor een werkwijze ontwikkeld. We werken nu met een vast format, inclusief vaste bijeenkomsten door het jaar heen. Binnen een structuur die ook theoretisch onderbouwd is.’

Kun je een voorbeeld geven van waar zo’n leerteam aan werkt?
‘We hebben bijvoorbeeld een visie ontwikkeld op eigenaarschap. Dat heeft heel concreet geleid tot een doorgaande leerlijn voor groep 3 tot en met 8. In elke klas hangt een doelenbord. We hebben hierbij echt vanuit de theorie gekeken naar wat we van kinderen van een bepaalde leeftijd mogen verwachten. En op basis daarvan hebben we doelen per leerjaar opgesteld.’

En waar heb jij je mee beziggehouden Lennart?
‘Ik heb me gericht op het verbeteren van de ICT-vaardigheden van leerlingen. We merkten dat ze daarop vastliepen. Ik keek hiervoor niet alleen naar leerlijnen wereldwijd, maar ben ook het gesprek aangegaan met landelijke methode-ontwikkelaars. Om op deze manier mijn wereld en netwerk te vergroten, vond ik heel gaaf. En ook bijzonder om te zien dat wat ik bedenk ook écht gebruikt wordt binnen de school.’

Wat levert deze manier van werken het onderwijs op, denken jullie?
Niels: ‘Wat ik zie, is veel passie bij leerkrachten. Zij beginnen vol enthousiasme ergens aan. Maar de valkuil is, dat wat leerlingen aangeboden krijgen afhankelijk is van de leerkracht, er is niet één aanpak voor een hele school. Door meer project- en procesmatig te werken, zorg je dat onderwijsinnovatie niet afhangt van één persoon.’
Lennart: ‘Je leert op een bredere manier te kijken naar onderwijs, dat levert scholen veel op. Vaak doe je als leerkracht iets op onderbuikgevoel. Ik heb geleerd om even een stap terug te doen en te bedenken: waarom wil ik dit? Past dit bij de visie van de school? En: hoe pakken we dit het beste aan?’

Hoe zien jullie de toekomst?
Lennart: ‘Ik heb na de master de overstap gemaakt naar het speciaal basisonderwijs. Daar kan ik het lesgeven combineren met de functie van leermonitor. Wat dat inhoudt? Ik zet didactische innovaties mee op poten. Ook ben ik een taalvisie aan het schrijven, implementeer ik nieuwe methodes en coach ik collega’s. Al die werkzaamheden passen perfect bij wat ik geleerd heb tijdens de master.’
Niels: ‘Ik ben heel blij dat ik van mijn school deze kans heb gekregen en ik nu ook steeds meer binnen stichting SKPO zelf mijn kennis kan overdragen. Inmiddels ben ik leerteamcoördinator en begeleid ik de leerteamvoorzitters. Ik ben doorgegroeid en ben hier nog lang niet uitgekeken. De combinatie met lesgeven vind ik ook heel prettig, dat wil ik niet missen. Ik zou andere schoolbesturen willen tippen: geef medewerkers deze kans. Daardoor bind je talent voor langere tijd. Ik heb in ieder geval de uitdaging gevonden die ik mistte.’

Meer weten? 
Wil je meer weten over deze opleiding? Wil je ook graag collega’s motiveren om meer te doen met innovatie? Kijk dan verder op Master Leren en Innoveren.


Schrijver: Romy Chatrou