januari

Gevolgen avondklok voor Fontysstudenten en medewerkers, update 43

Update C

Tijdens deze lockdown is door het kabinet een uitzondering gemaakt voor praktijkonderwijs, fysieke toetsen en de kwetsbare groepen op locatie. Wat betekent de avondklok, die geldt vanaf zaterdag 23 januari, voor Fontys en in het bijzonder voor deze activiteiten en groepen?

Uitzondering voor het maken van (praktijk)tentamens en examens
Goed nieuws! Tijdens het Kamerdebat noemde minister Grapperhaus van Veiligheid en Justitie een aantal groepen waarvoor een uitzondering geldt op de avondklok. Een van deze uitzonderingen betreft studenten die een reeds gepland (praktijk)examen of tentamen moeten maken, of hebben gemaakt. Deze studenten krijgen een vrijstelling om na 21.00 uur op straat te zijn en te reizen maar moeten daarvoor wel een eigen verklaring, een verklaring van de onderwijsinstelling en hun identiteitsbewijs bij zich hebben. De verklaring van Fontys wordt bij deelname aan de toets uitgereikt aan de student. Een modelverklaring wordt vanuit dienst SV aan de instituten verspreid.

Geen uitzondering voor kwetsbare groepen en praktijkonderwijsactiviteiten
Voor (kwetsbare) studenten en medewerkers en deelname aan (praktijk) onderwijsactiviteiten/oefenen geldt geen uitzondering. (Kwetsbare) studenten en medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de avondklok.

Medewerkers
Een andere groep waarvoor een uitzondering geldt, wordt gevormd door medewerkers die door de aard van hun beroep, functie en rol na 21.00 uur op straat moeten (kunnen) zijn. Dit geldt voor een aantal medewerkers van Fontys, denk aan collega’s van dienst H&F, dienst IT, maar vast ook anderen.
Fontysdirecteuren kunnen zelf beslissen welke medewerker vanwege de aard van zijn functie en rol een vrijstellingsverklaring dient te ontvangen om na 21.00 uur op straat te zijn. Zij kunnen deze verklaring zelf ook afgeven. Een modelverklaring wordt vanuit dienst P&O aan de instituten en diensten verspreid. Ga hier vanuit de bedoeling van de avondklok zorgvuldig mee om. Heb je hierover vragen, neem dan contact op met dienst P&O via: podiensten@fontys.nl

Gebouwen
Geplande onderwijsactiviteiten binnen Fontys eindigen tijdens de periode dat de avondklok geldt om 19.00 uur, dus twee uur voor de avondklok ingaat. Hiermee zorgen we dat studenten en medewerkers tijdig thuis kunnen zijn. De enige uitzondering hierop zijn toetsen, waarvoor de hierboven beschreven landelijke uitzondering geldt. De Fontyspanden gaan op de gebruikelijke tijd, maar uiterlijk om 21.00 uur dicht (tenzij er op dat moment een toets plaatsvindt).

Voor vragen en antwoorden rondom studeren en werken in coronatijd: fontys.nl/corona