januari

Wim van der Hoek overleden

Wim van den Hoek

Afgelopen zaterdag is Wim van der Hoek overleden. Wim is een van de belangrijkste grondleggers van de precision engineering. In Nederland werd hij ook bekend als de “Founding Father”. Hij was vele jaren een gewaardeerd hoogleraar aan de TU/e. Ook voor docenten en studenten van de opleiding Werktuigbouwkunde is de kennis van precision engineering van Wim van der Hoek van grote betekenis geweest.

Vanuit de aan zichzelf als kind gestelde vraag of je construeren kunt leren kwam hij tot deze conclusie: “het kán als de leerling de kunst verstaat (de gave heeft) om zich in te leven in wat het materiaal, de betrokken materie, voelt, ervaart, er van vindt. Dan heb je de kans dat je komt tot een werktuig (tuig dat werkt). Als hij of zij zich dan ook nog kan indenken hoe mensen dat construeren of die constructie ervaren: collega-constructeurs, bankwerkers die het moeten maken, verkopers, beoogde gebruikers vooral, dan is er zelfs kans op maatschappelijk nut.”

In zijn werk als ingenieur en hoogleraar kwam Wim tot de conclusie dat elk nieuw probleem verwant is aan een brede groep van problemen (vaak op een andere schaal of in een totaal ander gebied). Hij stelde dat: “het werktuigbouwkundig construeren in het menselijk denkraam zou kunnen worden opgenomen in een verrassend beperkt aantal goed doordachte en goed begrepen “constructie-principes.”

In 2006 werd de Wim van der Hoek Award ingesteld ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de nestor in de constructieprincipes, Wim van der Hoek. De Constructeursprijs wordt jaarlijks uitgereikt voor het beste afstudeerwerk op het gebied van het construeren in de werktuigbouwkunde aan Nederlandse en Belgische technische universiteiten en hogescholen. Aan deze prijs zijn een oorkonde, een trofee gemaakt door de Leidse Instrumentmakers School, en een geldbedrag verbonden.

Geplaatst door: Vera van Honk
Foto: Wim van der Hoek in 2011 bij de uitreiking van de naar hem vernoemde Constructeursprijs in gesprek met de winnaar, Alexander Mulder. (Foto: Jan Pasman)