Eindhoven,
juni

Fontys verkent mogelijkheden Mediacluster in Tilburgse Spoorzone

spoorzone.jpg

Fontys Hogescholen, Tilburg University, ROC Tilburg en de gemeente Tilburg hebben op 6 juni jl. een intentieverklaring ondertekend om samen te gaan werken aan een Mediacluster in de Tilburgse Spoorzone.

De intentieverklaring houdt in dat de vier partijen de mogelijkheden zullen verkennen om een toonaangevend centrum van digitale media te realiseren waar ‘human-machine’ interactie, inspiratie en innovatie centraal staan. Het moet een plek worden waar onderwijs, onderzoek en ondernemerschap in elkaar overlopen.

Prachtige kans
Fontys participeert in het kader van een studie die momenteel wordt uitgevoerd naar herhuisvesting van Fontys Hogeschool Journalistiek. Collegelid Jan Welmers: Soms doen zich mogelijkheden voor die je direct herkent als een prachtige kans. Dit is er een. Verbinden met andere onderwijspartners en het werkveld creëert een unieke leeromgeving voor onze studenten.”

Interessante locatie voor studenten en bedrijfsleven
De bedoeling is om voor mbo-, hbo- en wo-studenten een aantrekkelijke mix te organiseren van research labs, guest lectures (experimenteel en interactief), vernieuwend onderwijs en onderzoek. Ook voor het bedrijfsleven kan het een interessante locatie worden waar talent zich kan ontwikkelen en start-ups en innovatie worden gestimuleerd. Opleidingen leiden tot gekwalificeerde ‘uitstromers’ wier vaardigheden optimaal aan gaan sluiten op de actuele marktvraag als ZZP-er of in dienstverband.

Tilburg ideale voedingsbodem
De stad Tilburg en de regio bieden een ideale voedingsbodem voor innovaties op het gebied van media en journalistiek met onderwijsinstellingen als Fontys Hogescholen, Tilburg University en ROC Tilburg. Het aantal digitale media bedrijven is de afgelopen tien jaar verdubbeld in zowel Tilburg als de provincie Noord-Brabant.

auteur: Inge Janssen