oktober

Fontys vandaag partner congres NRC Live Toekomst van Onderwijs

nrc 10-10-18

Fontys is als grootste lerarenopleider van het land partner van NRC Live De Toekomst van Onderwijs dat vandaag plaatsvindt in de Schiecentrale te Rotterdam. Onderwerp van de dag is: Slimmer opleiden in een sterk veranderende wereld. Dit jaar - in 2018 - zijn nagenoeg alle leerlingen in het lager en voortgezet onderwijs geboren in de huidige eeuw. En alle docenten in de vorige… Ook voor het overgrote deel studenten geldt dat zij van jongs af aan zijn opgegroeid in een wereld waarin informatie en kennis altijd digitaal voorhanden was.

Technologie heeft de afgelopen decennia een dusdanig grote impact gehad dat wij onze studenten – de digital natives - steeds vaker opleiden voor banen waarvan we het bestaan nog niet kennen. Iedereen moet zich steeds sneller aanpassen en de noodzaak voor ‘een leven lang leren’ lijkt urgenter dan ooit. Een van de break-outsessies tijdens het NRC Live congres gaat over ‘een leven lang leren’ en wordt in de vorm van een Denk Tank Tafel verzorgd door onze Fontys collega Marian Thunnissen, lector Dynamische Talentinterventies bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie. Hoe kunnen we er voor zorgen dat de Nederlandse bevolking een leven lang nieuwsgierig blijft? Hierover gaat Marian met onderwijsprofessionals in gesprek. Binnen Fontys doet Marian met haar lectoraat onderzoek naar het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talent. Veel van het onderzoek concentreert zich op de talenten in teams en duurzame talentontwikkeling op het grensvlak van onderwijs en organisatie. Hiermee speelt Marian ook een belangrijke rol in het verder betekenis geven aan het Fontys-brede thema TEC for Society.

Andere onderwerpen die vandaag tijdens NRC Live Toekomst van Onderwijs de revue passeren zijn:

• De werking van het lerende brein
  • Gepersonaliseerd onderwijs
  • Motivatie en betrokkenheid
  • Vaardigheden voor de 21e eeuw
  • Onderwijsvernieuwing versus onderwijsverbetering
  • Technologie en digitalisering

Praat je vandaag mee op Twitter via #nrclive?

Auteur: Mariëlle Verlouw