Eindhoven,
april

Fontys spijkert ASML bij over mogelijkheden 3D-printing

3D-printing1

3D-printing biedt ongekende mogelijkheden, maar het vergt ook een nieuwe manier van denken en ontwerpen. Traditionele denkwijzen over vormen en productietechnieken moeten overboord. Tien ontwerpers van chipmachinefabrikant ASML volgen vanaf vandaag een 3-daagse cursus bij Fontys in Eindhoven. Daar leren ze onder meer om ‘killer applications’ te herkennen en ze worden bijgespijkerd over ‘topologie optimalisatie’.

De training vindt plaats bij het Fontys Objexlab, waar onderzoeksleider Sjef van Gastel samen met docenten en studenten de mogelijkheden van 3D-printing onderzoekt. Zij doen dit samen met high tech-bedrijven uit de regio. Volgens Van Gastel is de grote toegevoegde waarde van 3D-printing nog onvoldoende bekend. “Je kunt bijvoorbeeld in een paar uur tijd een prototype van een machineonderdeel uitprinten en nog belangrijker, in complexe vormen en uit allerlei materialen, zoals titanium.”

Samenwerking
Steeds meer bedrijven uit de regio weten Fontys te vinden voor gezamenlijk onderzoek naar de toepassingsmogelijkheden van 3D-printing. Ze maken graag gebruik van de afstudeerders en stagiaires in deze techniek. “Voor ons is de samenwerking met het bedrijfsleven een win-winsituatie. Wij stellen onze didactische vaardigheden, applicatiekennis en lab-faciliteiten ter beschikking. En onze docenten en studenten leren van de bedrijven, in het geval van ASML komen we meer te weten over de high tech-machines van deze chipmachinefabrikant”, aldus de onderzoeksleider.

Doorbraken
ASML gebruikt al 3D-geprinte onderdelen voor zijn Wafer Stepper-machines, waarmee de beroemde chipmachines van het Veldhovense bedrijf worden gemaakt. Alleen vindt het ontwerp voornamelijk buiten de deur plaats en het bedrijf wil dat nu ook zelf gaan doen. De driedaagse cursus additive manufacturing – zoals 3D-printing ook wordt genoemd - helpt hen daarbij. “3D-printing maakt doorbraken mogelijk. Daarvoor is het belangrijk het traditionele denken te doorbreken en ‘killer applications’ te herkennen. Met een fabrikant van radiatoren ontwikkelen we bijvoorbeeld metalen onderdelen met kromme gaten. Kromme gaten in metaal, dat kan alleen met 3D-printing en biedt enorme mogelijkheden voor de warmteoverdracht van warmtewisselaars”, vertelt Van Gastel.

Duurzaam
‘Topologie optimalisatie’ is een van de andere onderdelen van de cursus. “Dat houdt in dat je probeert met zo weinig mogelijk materiaal een optimaal product te maken. Daarmee is 3D-printing uiteindelijk ook een duurzame productiemethode. Je hebt minder grondstoffen nodig”, aldus Van Gastel. Leidraad in de driedaagse cursus zijn de Design Guidelines die de onderzoeksleider heeft verzameld en opgesteld. De cursisten gaan naast de theorie ook vooral zelf aan de slag met 3D-printing in het Objexlab.

Toonaangevend
In het Duitse blad Tech4you wordt het 3D-printingsonderzoek van Fontys in samenwerking met het bedrijfsleven ‘toonaangevend in de wereld’ genoemd. Lees in de download rechtsboven het interview dat Sjef van Gastel had met Tech4you.

Objexlab en HTSM

Het Fontys Objexlab is onderdeel van het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems & Materials (HTSM) in Eindhoven. In het 3D-lab staat – naast andere 3D-printers – een 3D-metaalprinter, die mede door chipfabrikant ASML wordt gefinancierd. Meerdere bedrijven uit de regio Oost-Brabant ondersteunen het HTSM en ondertekenden daarvoor een convenant. Het HTSM heeft twee belangrijke doelen: het leveren van een directe bijdrage aan het innovatievermogen van bedrijven door het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en het bewerkstelligen van meer mobiliteit en flexibiliteit bij zittend personeel van bedrijven door het aanbieden van workshops en trainingen.

Auteur: Petra Merkx