Eindhoven,
september

Fontys Road to Taipei: The week after

Team NL Universiade

Terwijl iedereen nog nageniet van de opening van het studiejaar, de feestelijke uitreiking van de Denk Groter prijzen en het Purple festival, waren er aan de andere kant van de wereld een aantal Fontysstudenten druk met wedstrijden op de Universiade, de studentensportversie van de Olympische Spelen. Inmiddels zijn ook zij allemaal weer veilig terug in Nederland en kan ook voor hen het studiejaar weer beginnen. Maar hoe hebben zij het er vanaf gebracht in Taipei?

Naam Sport Plaats in klassement
Sina Mai Holthuijsen Kogelslingeren Uitgeschakeld in de kwalificatieronde.
15e plaats in het klassement.
Lars Timmerman Speerwerpen Uitgeschakeld in de kwalificatieronde.
16e plaats in het klassement.
Claire van Dijck Boogschieten
(Recurve)
Uitgeschakeld in de 1/24 ronde.
33ste plaats in het klassement.
Arjan Knipping

Zwemmen
200m individueel medley

200m schoolslag

200m rugslag

400m individueel medley

Uitgeschakeld in de semi-finale.
11e plaats in het klassement.

Uitgeschakeld in de kwalificatieronde.
21ste plaats in het klassement.

Uitgeschakeld in de kwalificatieronde.
27ste plaats in het klassement.

Uitgeschakeld in de kwalificatieronde.
11e plaats in het klassement.

Bodine Schoenmakers

Taekwondo -62kg Uitgeschakeld in de 1/8e ronde.
9e plaats in het klassement.

Road to Tapei interviews
Voorafgaand aan de Universiade zijn Tom Meulensteen en Cheryl de Jong geïnterviewd over hun Road to Taipei.
Hoe hebben zij het er vanaf gebracht? En hoe kijken zij terug op hun wedstrijden?

Tom Meulensteen (Judo -73kg):
Tom (rechts op de foto) was goed op weg om een plek op het podium te bemachtigen, maar werd in zijn partij om kans te maken op brons verslagen. Uiteindelijk wordt hij 9e in het klassement.

Tom herinnert zich dat moment maar al te goed. "Ik stroomde door naar de herkansingswedstrijd, waardoor ik nog kans maakte op brons. Ik kreeg een Oekraïner geloot. Hij had net voor onze partij een erg zware partij gehad, dus wist ik dat ik hem weer direct moet uitputten. Dit lukt en ik bouw de hele tijd op hem. Het blijft gelijk tot 10 seconden voor tijd. Als het gelijk blijft gaat de golden score in. Dat wil zeggen: wie het eerst een punt maakt is de winnaar. Ik weet dat ik zo door moet gaan en hem dan uiteindelijk wel ga gooien (op de mat). Met nog 5 seconden op de klok word ik verrast en maakt hij een techniek waardoor ik op mijn rug beland. Mijn toernooi zit erop en ik kan niet beschrijven hoe stom ik mij op dat moment voelde. Ik word uiteindelijk 9e. Vooraf had ik dit gezien als een goed resultaat maar nu ik op deze manier zo verlies kan ik wel door de grond zakken. Ik had brons kunnen pakken en nu heb ik niks."

Cheryl de Jong (Schermen Épee):
Cheryl moet twee keer aan de bak. Ze schermt zowel individueel als in teamverband. Helaas houden de wedstrijden voor haar snel op. Tijdens haar indivduele kwalificatiewedstrijd eindigt ze als laatste, wat haar een 73ste plek in het klassement oplevert. Bij de wedstrijd in teamverband gaat het ook niet helemaal soepel. Nederland wordt snel uitgeschakeld en eindigt als 20ste in het klassement.

Natuurlijk vervelend, maar Cheryl leert er alleen maar van. "Over het algemeen heb je 2 winst partijen nodig om door te mogen gaan naar de eliminatie fase van het toernooi. Omdat ik er maar 1 had gewonnen was ik op 2 punten niet door. Ik baal hier nog steeds heel erg van. Mentaal valt er voor mij nog veel te winnen en ik ben blij dat ik die conclusie in ieder geval kan trekken want dan weet ik waar ik aan kan werken."

Fontys is super trots op jullie allemaal en hoopt dat jullie ondanks alles genoten hebben van Taipei, de Universiade en de opgedane ervaringen! Veel succes het komende studiejaar met trainen en/of (af)studeren!

Auteur: Björn Rommens