Eindhoven,
juli

Fontys Road to Taipei: Cheryl de Jong

Cheryl de Jong

Tijdens de Zomeruniversiade van 2017 in Taipei, wordt Nederland vertegenwoordigd door een aantal Fontys studenten. Maar wie zijn die studenten? In een reeks portretten en interviews volgen wij een paar studenten tijdens hun 'Road to Taipei'.

De studentensportversie van de Olympische Spelen. Hoe ben je daar terecht gekomen?
“De Universiade is binnen het schermen wel een belangrijk moment om naar toe te werken. Je kan dan jouw eigen schermen toetsen aan het wereldniveau. Zelf heb ik er hard voor getraind om aan deze wedstrijd mee te kunnen doen.”

Heb je jezelf moeten kwalificeren?
“Soort van. Ik had net te weinig punten gehaald, maar een teamgenootje wel. Door haar mochten we daarom als team door naar Taipei.”

Krijg je ook ondersteuning vanuit de schermbond bij deze wedstrijd?
“Nee, de bond heeft wel eisen gesteld aan de kwalificatie, maar financiert verder niks. Ik heb zelf mijn eigen crowdfundingsactie opgezet via ‘Wij zijn Sport’ om zo geld op te halen voor de reis en de kosten naar Taipei. Dat loopt gelukkig goed; ik zit nu op 92% van mijn doelstelling.”

Ook geen ondersteuning op trainingsniveau dan?
“Helaas ook niet. Er gaat wel op vrijwillige basis een coach mee, maar vanuit de bond is er geen verdere ondersteuning.”

Je bent niet de enige Fontysstudent die in de Nederlandse delegatie zit. Heb je ook andere Fontysstudenten ontmoet?
“Ik ken toevallig Arjan Knipping, omdat we samen in de klas hebben gezeten. Tom Meulensteen ken ik van naam. De rest zal ik waarschijnlijk wel in Taipei zien.”

Gaan jullie niet als één geheel naar Taipei?
“We vertrekken in principe allemaal los. Via verschillende wegen hebben we kortingscodes gekregen om als atleet te kunnen vliegen met China Airlines. Maar geen groepsreizen dus.”

Trainen op topniveau en daarbij ook nog een fulltime studie volgen lijkt me best zwaar. Hoe combineer je die twee?
“De Johan Cruyff Academy houdt veel rekening met topsportstudenten. Zo zijn er lossere roosters met veel zelfstudie en zijn docenten heel open om aanpassingen in de planning te maken. Zelfs toetsen verzetten die op hetzelfde moment als een wedstrijd zijn, is geen enkel probleem. Dat is heel fijn, want het geeft veel rust.”

Hoe ben jij bij schermen terecht gekomen?
“Wat later pas. Toen ik 11 ben ik echt begonnen met schermen. Na mij verhuizing van Amersfoort naar Apeldoorn heb ik daar op de basisschool een sportmaand gehad. Je kon dan als kind uit een lijst met sporten kiezen en daar stond schermen tussen. Toen vertelde mijn vader dat hij op de Koninklijke Militaire Academie ook aan schermen had gedaan en vroeg hij aan mij of ik dat misschien ook wilde proberen. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk bleek al best snel dat ik er aanleg voor had. Uiteindelijk ben ik voor het schermen verhuisd naar ’s-Hertogenbosch en heb ik daarom ook de Johan Cruyff Academy uitgekozen om te gaan studeren.”

Je bent inmiddels 22. Wat voor hoogte- en dieptepunten zijn er in je sportcarrière?
“In 2014 heb ik mijn voorste kruisband afgescheurd gehad. Het was de week voor het EK in Israël en ik was op dat moment op trainingskamp in Luxemburg. De dokter daar had geen flauw idee van wat er aan de hand was en zei dat ik gewoon kon gaan. Eenmaal in Israël kwam ik er achter dat ik gewoon geen partijen kon doen. Uiteindelijk ben ik aan die blessure twee keer geopereerd en ben pas afgelopen april echt weer hersteld. Toen werd ik ook tweede op het NK en dat was voor mij wel een erkenning dat ik weer voldoende hersteld was.”

Naast hoogte- en dieptepunten kun je natuurlijk ook dromen. Waar droom jij van?
“Dat ik mee mag doen aan de Olympische Spelen, de wereldtop haal en dat ik kampioen word op het NK senioren. Verder hoop ik mijn studie met goede punten af te ronden.”

In de nabije toekomst kun je misschien gaan dromen over medailles. Hoe denk je dat je het gaat doen in Taipei?
“Geen flauw idee. Ik heb nul idee van wie er allemaal meedoen en weet dus niet wat ik kan verwachten. Het is dus heel lastig om mijn plek op de ranglijst in te schatten. Uiteindelijk wil ik gewoon het beste uit mezelf halen en goede partijen schermen!”

Beste Cheryl, namens Fontys: veel succes op de Universiade in Taipei!

Auteur: Bjorn Rommens/Dienst Marketing en Communicatie