Fontys ICT Tilburg bouwt interactieve muur

Nieuwe onderwijslocatie heeft unieke bouwmuur

fhict_yt_thumb_bouwmuur

Fontys bouwt aan de toekomst. Daar hoort een nieuwe onderwijslocatie bij op campus Stappegoor voor Fontys Hogeschool ICT (FHICT) en Fontys Academy for Creative Industries (ACI). De bouw van deze nieuwe locatie is gestart in augustus 2018. Eind 2019 wordt het gebouw opgeleverd. Tot een paar maanden voor deze oplevering is het gehele bouwterrein afgesloten met een houten muur. Fontys Hogeschool ICT heeft een deel van deze houten muur van 240 cm hoog omgetoverd tot een ware interactieve bouwmuur. In totaal gingen drie ICT & Media Design docenten aan de slag met het ontwerp en uitvoering. Een unicum voor FHICT Tilburg.

Om bezoekers van campus Stappegoor, maar ook medewerkers, docenten en studenten al een beetje warm te maken voor wat er in 2020 in het nieuwe gebouw gaat gebeuren, kregen zowel ACI als FHICT een deel van deze 100 meter lange muur toegewezen. FHICT kreeg 25 meter beschikbaar om deze naar eigen invulling te “pimpen.” Het basisidee van de muur is een blik in de ICT-toekomst. De muur van FHICT bestaat uit meerdere lagen. Als basis een analoge laag met daar achter/over een aantal digitale lagen die met een device als een iPhone of iPad te ontsluiten zijn. Inspiratie en richting is verkregen door het kijken naar werk van o.a. Spielerei (https://www.spielerei.nl), Felipe Pantone (https://www.felipepantone.com) en Okuda San Miguel (http://okudart.es/showcase/). In totaal gingen drie ICT & Media Design docenten, Pieter Dorst, Pieter Wels en Bram Tuns aan de slag met deze inspiratie. Tijd voor een interview met een van de designers, Pieter Dorst:

Hoe is het idee ontstaan?
“Binnen FHICT hebben we het idee opgepakt met drie designers, Pieter Wels, Bram Tuns en ik. Pieter heeft expertise op het gebied van typografie en fonts, Bram weet alles over graffiti en ik heb veel gedaan op het gebied van displays, grote animaties bij grote bedrijven.
Het idee was vrij snel geboren. Het belangrijkste was dat het moest passen bij onze ICT-opleiding. Dat moest echt op de muur terugkomen. Denk dus niet alleen maar aan een muur bekleden, maar ook digitale elementen terug laten komen. Als je een wand om een bouwplaats ziet staan en er zit ergens een gat, heb je de neiging om door dat gat te kijken om te zien wat ze aan het doen zijn achter die muur. De nieuwsgierigheid van de mens. Dit hebben we dan ook als uitgangspunt gebruikt. Wij hebben echter gekozen voor “digitale gaten.” Je kunt dan digitaal zien met een device, zoals je smartphone of iPad, wat er achter die muur gebeurd. Maar het idee werd al snel uitgebreid. We wilden meer laten zien dan alleen de voortang van de nieuwbouw. Denk ook aan artistic impressions van het gebouw, hoe wij denken dat het gebouw ingericht gaat worden, wat je inhoudelijk kan verwachten etc.”

En het design, kun je daar meer over vertellen?
“We wilden graag een generieke uitstraling met minimalistische, grote vormen. Niet te veel kleine details, dat verdwijnt in de omgeving. Als je op de parkeerplaats hier staat moet je gelijk zien dat er iets staat op de muur. Inspiratie haalden we uit Spielerei, Felipe Pantone…en daar gooiden we dan ons eigen FHICT-sausje overheen. Dit kwam mede tot uiting met behulp van 3D-tekeningen. Dat ging heel erg snel en effectief. Zo kwam uiteindelijk een ontwerp van kleine lijnen naar wat grovere stukken. Daar moet dan nog wel een extra digitale laag overheen.”

Wat bedoel je precies met digitale laag over de muur?
“Op de muur worden QR-codes geplaatst. Als je voor de muur staat kun je met de camera van je smartphone zo’n code scannen. Vervolgens krijg je bijvoorbeeld de livestream beelden van de bouwplaats te zien op je smartphone. Maar dat is slechts een voorbeeld. Zo is ook het idee om een animatie te laten zien hoe het gebouw eruit komt te zien. Hierbij willen we echt de zintuigen prikkelen. Maar dat is echt fase twee. Die fase willen we samen met onze studenten oppakken. Zo krijg je echt een multidisciplinaire samenwerking tussen studenten en docenten van Fontys Hogeschool ICT. De basis staat er nu, vervolgens zeggen we nu tegen studenten: ga je gang. Pak het op. Maak er iets moois van.”

En toekomst?
“Komend semester bieden we bij ICT & Open Innovation challenges aan waarbij studenten de opdracht voor de digitale muur kunnen oppakken. Ik vind het belangrijk dat docenten hier ook een bijdrage in hebben. Zo kom je echt tot een mooi eindproduct. Geen idee wat er gebeurd als de nieuwbouw klaar is en de bouwmuur dus weg moet. Ik zou hem graag nog ergens willen terugzien op de campus of bij het gebouw. En, hoe mooi zou het zijn als we zo’n muur zouden mogen maken in het centrum van Tilburg bijvoorbeeld. Maar dan wel met VR-brillen of…tja, daar zijn nog veel meer mogelijkheden voor te bedenken. Het moet wel digitaal zijn uiteraard. Eerst maar eens de nieuwbouw afwachten. Het gebouw is eind 2019 gereed. Ik kan niet wachten om intrek te nemen in dit nieuwe gebouw, samen met Fontys ACI!

Meer informatie
De Fontys ICT Video Crew heeft een video-item gemaakt waarbij de drie designers centraal staan. Deze kun je hier bekijken.
Nieuwsgierig naar de plannen rondom de nieuwbouw? Hier kun je meer lezen: https://bron.fontys.nl/stappegoor-wacht-flexibele-nieuwbouw/

Auteur: Maartje van Hees