Eindhoven,
augustus

Fontys gastheer van lerarenopleiders uit hele wereld

atee.png

Van 22 tot en met 24 augustus is Fontys in Eindhoven gastheer van de 41e editie van het jaarlijkse congres van de Association of Teacher Education in Europe (ATEE). Het internationale congres van lerarenopleiders heeft als thema ‘educating the best teachers: a challenge for teacher education’. Het congres trekt deelnemers uit meer dan 35 landen, vooral uit Europa, maar ook uit Canada, Australië en Japan. Voor de Eindhovense editie hebben zich al meer dan 300 deelnemers geregistreerd. De drie congresdagen vormen een internationale ontmoetingsplaats voor lerarenopleiders en praktijkonderzoekers die onderzoek en good practices presenteren en ervaringen uitwisselen. Keynote sprekers zijn prof. Pam Grossman (USA), en prof.dr. Fred Korthagen uit Nederland.

Het centrale thema is uitgesplitst naar drie subthema’s ‘Innovation’, ‘Professional roles of teacher educators’ en ‘School-based teacher education’. Gedurende de conferentie worden interactie en uitwisseling tussen de deelnemers aangemoedigd door een verscheidenheid aan bijeenkomsten en interactieve sessies. Er zijn Research and Development Communities waar deelnemers bij elkaar komen die interesse hebben in specifieke onderwerpen, zoals beroepsonderwijs, ‘special needs’ of ‘science and mathematics education’.

Fontyslector Quinta Kools (Fontys Lerarenopleidingen Tilburg) is één van de organisatoren: ‘Ik neem al jaren deel aan de congressen van de ATEE, die elk jaar in een ander land georganiseerd worden. Zo ben ik al in Letland, Portugal, Noorwegen en Schotland geweest. Het leek me een uitdaging om dit congres in Nederland, en in het bijzonder bij Fontys te organiseren. We hebben bij Fontys immers lerarenopleidingen voortgezet onderwijs, basisonderwijs en speciaal onderwijs in huis en diverse masteropleidingen op educatief gebied. Het congres is een ideale manier om in contact te komen met lerarenopleiders uit andere landen. Om te horen welke uitdagingen zij hebben bij het opleiden van leraren en om te kijken wat we van elkaar kunnen leren. Het congres is redelijk kleinschalig en gedurende de drie congresdagen is er voldoende gelegenheid om collega’s uit andere landen te ontmoeten.’

auteur: Monique van Laar